Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(95)
IBUK Libra
(49)
Forma i typ
Książki
(90)
E-booki
(49)
Publikacje fachowe
(35)
Publikacje naukowe
(28)
Publikacje dydaktyczne
(23)
Poradniki i przewodniki
(14)
Druki ulotne
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Proza
(2)
Muzyka
(1)
Nuty
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(74)
dostępne
(29)
nieokreślona
(2)
wypożyczone
(1)
Placówka
Magazyn
(30)
Czytelnia ogólna
(76)
Autor
Bartoszewski Jakub
(5)
Naprawa Renata
(3)
Plandowska Magdalena
(3)
Przybyla Olga
(3)
Szmalec Jacek
(3)
Tanajewska Alicja
(3)
Bilska Maria
(2)
Brzuzy Grzegorz
(2)
Chrabota Urszula
(2)
Głodkowska Joanna
(2)
Kuleczka-Raszewska Maria
(2)
Kulis Aleksandra
(2)
Lichota Małgorzata
(2)
Perenc Lidia
(2)
Plichta Piotr (pedagog)
(2)
Saczuk Jerzy
(2)
Vute Rajko
(2)
Wieczór Elżbieta
(2)
Ayres A. Jean (1920-1988)
(1)
Aznárez Nitdia
(1)
Bacz Dominika
(1)
Baise Monique
(1)
Baranowska-Jojko Ewa
(1)
Barańska Marta (psycholog)
(1)
Bartelmus Ewa
(1)
Baryła-Matejczuk Monika
(1)
Batorowicz Beata
(1)
Batorowicz Beata (medycyna)
(1)
Benda-Schäfer Brigitte
(1)
Bereda-Rosołek Katarzyna
(1)
Białas Marcin (pedagog)
(1)
Białas Tomasz (urzędnik)
(1)
Bieleninik Łucja
(1)
Bojkowski Łukasz
(1)
Borkowska Aneta (psychologia)
(1)
Borkowska Anna (medycyna)
(1)
Borkowska Maria
(1)
Borkowska Maria (pediatra)
(1)
Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna
(1)
Bołociuch Mirosław
(1)
Bronikowski Michał
(1)
Bryńska Anita (1964- )
(1)
Bukowska Celina
(1)
Bukowski Marcin
(1)
Bystrzanowska Maria
(1)
Błasiak Aleksandra
(1)
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Chaliburda Ireneusz
(1)
Charbicka Magdalena
(1)
Chmiel Jerzy
(1)
Chruściel Paweł
(1)
Chunyan Zhang
(1)
Chwaluk Agnieszka
(1)
Chymkowski Roman
(1)
Cichy Elżbieta
(1)
Cichy Ireneusz
(1)
Ciechaniewicz Wiesława
(1)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(1)
Cieślikowska Agnieszka
(1)
Cieślikowska-Ryczko Angelika
(1)
Correll Johannes
(1)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(1)
Cytowska Beata (1964- )
(1)
Czeczuk Anna
(1)
Czubak Jarosław
(1)
Czubak Jarosław (1961- )
(1)
Delaney Tara
(1)
Demel Maciej
(1)
Dmitruk Agnieszka
(1)
Dobińska Gabriela
(1)
Domagalska Małgorzata
(1)
Draźba Patryk
(1)
Drzazga Agnieszka
(1)
Dyląg Hanna
(1)
Dürr Gisela (1968- )
(1)
Eberhardt Oliver
(1)
Emich-Widera Ewa
(1)
Fabiani Maria
(1)
Fabián Petr
(1)
Ferrer-Cascales Rosario
(1)
Filipčič Tjaša (1970- )
(1)
Firek Wiesław
(1)
Garbacz Weronika
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Gnitecka Jolanta
(1)
Godlewska-Bujok Barbara
(1)
Gontarek Krystian (2001- )
(1)
Gontarek Krzysztof (informatyk)
(1)
Gorczowska Joanna
(1)
Gradecka Iwona
(1)
Griffin Simone
(1)
Grosse Tomasz Grzegorz
(1)
Grudziewska Ewa
(1)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(1)
Grzegorzewska Iwona (psychologia)
(1)
Grębecka Zuzanna
(1)
Górniak Krystyna (kultura fizyczna)
(1)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(1)
Halicka Ewa
(1)
Haliżak Edward
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(44)
2010 - 2019
(93)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(75)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(143)
nieokreślony (s.l.)
(1)
Język
polski
(138)
angielski
(5)
wiele języków
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(24)
Rodzice
(17)
Szkoły wyższe
(10)
Dzieci
(6)
Fizjoterapeuci
(6)
6-8 lat
(5)
Pedagodzy
(5)
Psycholodzy
(5)
0-5 lat
(4)
9-13 lat
(3)
Logopedzi
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Nauczyciele przedszkoli
(3)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(3)
Pediatrzy
(3)
Szkoła podstawowa
(3)
Szkoła specjalna
(3)
Terapeuci zajęciowi
(3)
Lekarze
(2)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(2)
Przedszkola
(2)
Rehabilitanci
(2)
Studenci
(2)
Terapeuci
(2)
Chirurdzy dziecięcy
(1)
Dietetycy
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Fizjoterapueuci
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Oligofrenopedagodzy
(1)
Opiekunki i opiekunowie środowiskowi
(1)
Ortopedzi
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Promotorzy zdrowia
(1)
Psycholodzy szkolni
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Reumatolodzy
(1)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(1)
Wychowawcy małych dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Temat
Dzieci
(34)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(20)
Młodzież
(11)
Integracja sensoryczna
(10)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(8)
Aktywność fizyczna
(7)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(7)
Rozwój dziecka
(6)
Rozwój fizyczny dziecka
(6)
Wychowanie
(6)
Dzieci niepełnosprawne
(5)
Dziecko z niepełnosprawnością
(5)
Gry i zabawy ruchowe
(5)
Pedagogika specjalna
(5)
Wychowanie przedszkolne
(5)
Zaburzenia integracji sensorycznej
(5)
Zaburzenia rozwoju dziecka
(5)
Niemowlęta
(4)
Rozwój fizyczny młodzieży
(4)
Dziecko autystyczne
(3)
Dziecko w wieku poniemowlęcym
(3)
Edukacja prozdrowotna
(3)
Nauczanie
(3)
Rehabilitacja medyczna
(3)
Terapia sensoryczna
(3)
Terapia zajęciowa
(3)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(3)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(3)
Arteterapia
(2)
Autyzm
(2)
Biologia rozwoju
(2)
Choroby skóry
(2)
Choroby stopy
(2)
Dermatologia
(2)
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej
(2)
Fizjoterapia
(2)
Gimnastyka
(2)
Gry i zabawy dziecięce
(2)
Kinezyterapia
(2)
Leczenie żywieniowe
(2)
Masaż
(2)
Muzykoterapia
(2)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Niemowlę
(2)
Niepełnosprawność intelektualna
(2)
Odżywianie
(2)
Pediatria
(2)
Psychoterapia
(2)
Rodzice
(2)
Stopa
(2)
Terapia behawioralna
(2)
Wady postawy
(2)
Wady rozwojowe
(2)
Wychowanie dziecka
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Zabawy i zabawki
(2)
Zdrowe odżywianie
(2)
Zmysły
(2)
Alpinizm
(1)
Antropometria
(1)
Auksologia
(1)
Autodestruktywność
(1)
Badanie przedmiotowe
(1)
Bajkoterapia
(1)
Białas, Marcin (pedagog)
(1)
Biologia człowieka
(1)
Chirurgia urazowa
(1)
Choroby dziecięce
(1)
Choroby genetyczne
(1)
Choroby genetyczne wrodzone
(1)
Choroby narządu ruchu
(1)
Choroby przewlekłe
(1)
Choroby reumatyczne
(1)
Choroby skóry u dzieci
(1)
Choroby stopy u dzieci
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czas wolny od pracy ucznia
(1)
DZIECI
(1)
Dermatologia pediatryczna
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Diagnoza
(1)
Diagnoza pedagogiczna
(1)
Dietetyka
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dojrzewanie płciowe
(1)
Dopalacze (substancje odurzające)
(1)
Dotyk
(1)
Dyskurs dziecięcy
(1)
Dzieci autystyczne
(1)
Dzieci w wieku przedszkolnym
(1)
Dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi
(1)
Dziecięce porażenie mózgowe
(1)
Dziecko głuche
(1)
Dziecko niedosłyszące
(1)
Dziecko przewlekle chore
(1)
Dziecko trudne
(1)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Temat: czas
2001-
(13)
1901-2000
(2)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(10)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(2)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Gatunek
Poradnik
(24)
Praca zbiorowa
(21)
Monografia
(11)
Podręcznik
(11)
Opracowanie
(8)
Scenariusz zajęć
(8)
Raport z badań
(5)
Poradniki [Typ publikacji]
(4)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(3)
Program nauczania
(3)
Materiały pomocnicze
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Publikacje dla dzieci
(2)
Gry i zabawy dziecięce
(1)
Gry i zabawy ruchowe
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Monografie [Typ publikacji]
(1)
Muzyka dla dzieci
(1)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pieśń (głos i fortepian)
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Podręczniki [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Przepisy kulinarne
(1)
Przewodniki [Typ publikacji]
(1)
Wytyczne [Typ publikacji]
(1)
Śpiewnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(42)
Medycyna i zdrowie
(25)
Psychologia
(21)
Kultura fizyczna i sport
(13)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Biologia
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
++ Hobby i czas wolny
(1)
++ Kultura fizyczna i sport
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Historia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Kulinaria
(1)
144 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja obejmuje wybrane wyniki badań naukowych dotyczących problemów pol-skich rodzin oraz wyzwań i perspektyw polityki rodzinnej w Polsce, w różnych aspek-tach i wymiarach przestrzennych – przede wszystkim w wymiarze lokalnym. Zbiór otwiera artykuł dotyczący rządowych programów polityki rodzinnej powstałych po przełomie ustrojowym. Analiza ta stanowi istotną osnowę rozważań o szczegółowych obszarach polityki społecznej wobec rodziny, realizowanych na poziomie województw, powiatów i gmin. Należy bowiem mieć na uwadze, że w warunkach de¬centralizacji polityki rodzinnej państwa jest ona istotna nie tylko dla samej rodziny, ale także dla funkcjonowania samorządów, organizacji społecznych i innych podmiotów realizujących zadania na rzecz rodziny. Niezwykle ważne są własne inicjatywy samorządów na rzecz poprawy warunków funkcjonowania rodziny i realizacji przez nią podstawowych funkcji, m.in. prokreacyjnej, ekonomicznej, opiekuńczo-wychowawczej. Z tego też powodu interesujący jest artykuł dotyczący regionalnych (wojewódzkich) programów wspierania godzenia życia zawodowego z rodzinnym, uznawanych za kluczowe w polityce na rzecz podniesienia poziomu dzietności, a także tekst o polityce rodzinnej w strategiach rozwiązywania problemów społecznych w powiatach małopolski. W każdym z tych obszarów można też wyodrębnić szczegółowe problemy, które stają się wyzwaniem dla samorządowej polityki społecznej, w tym rodzinnej lub innych polityk szczegółowych. W tym kontekście warte uwagi są wyniki badań dotyczących specyficznej sytuacji samotnych kobiet, które pozbawione możliwości podziału obowiązków pomiędzy siebie i partnera, usiłują po¬wrócić na rynek pracy. Równie ciekawa jest analiza warunków działania nieformalnych form wsparcia rodzin w środowisku lokalnym. Dwa następne artykuły prezentują interesujące badania odnoszące się do funkcjonowania ustawowych instrumentów polityki rodzinnej wobec rodzin z dziećmi do lat trzech. Mowa o tradycyjnych żłobkach, które są rozwiązaniem najczęściej wybieranym przez rodziców małych dzieci, oraz o innowacyjnym rozwiązaniu, jakim jest opiekun dzienny. Publikację zamyka inspirująca analiza sytuacji przebywających w Norwegii polskich rodzin niewydolnych wychowawczo, a także funkcjonwania nordyckich instytucji chroniących interesy dzieci, głównie Służby Ochrony Praw Dzieci (Barnevernet). Redaktorzy opracowania serdecznie dziękują wszystkim Autorom artykułów, którzy poprzez ich złożenie poparli inicjatywę wydania tej publikacji, a poprzez zamieszczone treści wyrazili swoje przekonanie o potrzebie dalszego rozwoju badań poświęconych tematyce rodziny i polityki rodzinnej. Joanna Szczepaniak-Sienniak, Adam Kubów
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Potrzeba zapewnienia mieszkańcom wielkich miast właściwych warunków dla aktywnego wypoczynku, traktowanego, jako codzienna potrzeba wysiłku fizycznego, a także sposób dla zagospodarowania świątecznego lub urlopowego czasu wolnego, jest znana i wielokrotnie opisywana w literaturze przedmiotu (Dąbrowski 2006, Łobożewicz 1994, Torkildsen 2006). Także znaczenie systematycznej, codziennej rekreacji ruchowej, w szczególności realizowanej na terenach zieleni otwartej, o wysokiej, jakości środowiska, odpowiednio urządzonych i zachowujących walory estetyczne – jest ujmowane wielowątkowo w literaturze przedmiotu (Pomorski 1998, Wirszyłło 1974, Wyrzykowski 2000). Sport i rekreacja, realizowane w czasie wolnym, mają ogromne znaczenie dla zdrowia, sprawności fizycznej i psychicznej szczególnie dla mieszkańców współczesnych miast zagrożonych stałym, długotrwałym oddziaływaniem stresu, pogłębionym niską jakością środowiska zamieszkania. Nie ma wątpliwości, że możliwość aktywnego wypoczynku na odpowiednio przygotowanych terenach, jest bezcenną szansą odnowienia i wzmocnienia sił mieszkańców miast (Kozdroń 2004, Mazurek 2003, Mogiła-Lisowska 2010). Toteż powinno być przedmiotem troski i niepokoju zarówno postępujące zjawisko ograniczania powierzchni istniejących miejskich parków i zieleńców publicznych, także o walorach historycznych, ponieważ planuje się na nich zabudowę – jak i niedostateczne przygotowanie publicznych terenów zieleni dla codziennej rekreacji. Przyjęło się narzekać na ospałe, pozbawione ducha sportowego społeczeństwo (szczególnie młodsze pokolenie), ale jednocześnie brakuje właściwie zagospodarowanych, ogólnie dostępnych, nie-komercyjnych pływalni, boisk do gier, kortów tenisowych. Administracje i zarządy wielu osiedli mieszkaniowych często zaniedbują wspólne tereny wypoczynku albo wręcz decydują się na likwidację (bądź poważne ograniczenie) terenów wypoczynku osiedlowego, chcąc ze sprzedaży cennych, bo uzbrojonych i atrakcyjnie zlokalizowanych terenów miejskich zdobyć środki na niezbędne inwestycje (ocieplanie budynków, wymianę stolarki, remonty CO itp.). Niepokoją pojawiające się doniesienia prasowe w prasie lokalnej o zamierzeniach stopniowej likwidacji miejskich ogrodów działkowych, bez zastąpienia ich inną formą zieleni urządzonej. W konsekwencji miejskie tereny zieleni, tradycyjnie użytkowane, jako sportowo-rekreacyjne oraz rezerwowane dla takiej funkcji w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, zaczynają być coraz częściej terenami przeznaczanymi pod zabudowę (przykładem jest Skarpa Warszawska). Podobny los spotka istniejące urządzenia sportowe i rekreacyjne, przeznaczane ze względów ekonomicznych do innej niż pierwotna funkcji (organizacja bazarów handlowych na zamkniętych stadionach). Ponadto od lat obserwujemy w wielu miastach europejskich, także polskich, bolesne zjawisko, jakim jest likwidacja lub ograniczanie działalności historycznych klubów sportowych o wieloletnich tradycjach, a także tak drastyczne i niezrozumiałe decyzje jak zabudowa boisk szkolnych, przeznaczanych na inne niż pierwotna funkcje – najczęściej dla komercyjnej zabudowy mieszkaniowej. Wymienione procesy są nie tylko niezwykle groźne dla społeczności miasta, ale i trudno odwracalne, a skutkiem ułomnej urbanistyki, czyli wadliwych decyzji przestrzennych, mogą być już odczuwalne konsekwencje, wpływające bezpośrednio na: a) obniżenie jakości życia, pogarszanie stanu zdrowia mieszkańców miast; b) pogorszenie jakości środowiska miasta (wskutek zabudowy biologicznie czynnych obszarów), silniejsze zanieczyszczenie atmosfery, gleby i wód; c) ułomny rozwój miasta spowodowany brakiem odpowiedniego udziału terenów zieleni otwartej, umożliwiającej aktywny codzienny wypoczynek – a więc budowanie tkanki miasta sprzeczne z koncepcją „zdrowego miasta”, zalecaną przez współczesną urbanistykę, jako zasada naczelna zrównoważonego rozwoju terenów zurbanizowanych. Problem niewystarczającej ilości i jakości terenów sportowo rekreacyjnych, których brak może przyczynić się do obniżenia jakości życia w mieście, wzrostu zachorowań z powodu chorób układu krążenia, nowotworów, chorób dróg oddechowych – znalazł miejsce w europejskiej literaturze naukowej odnoszącej się do zrównoważonego planowania miast, zarówno jako gorzka refleksja nad nieprzemyślaną praktyką gospodarki przestrzennej, jak i ostrzeżenie o głębokich, trudno odwracalnych konsekwencjach takiej polityki planowania, bez uwzględniania potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnej (Chmielewski 2005, Pęski 1999, Pomorski 1998, Szulczewska 1996, Thompson 2007). Smutną, obserwowaną w wielu współczesnych miastach europejskich praktyką, jest brak skoordynowanych, kompleksowych działań planistycznych i administracyjnych kształtowania terenów zielonych, odpowiednio urządzonych dla spełniania ważnych społecznie funkcji sportowo-rekreacyjnych. Zbyt często tereny zielone, szczególnie w miastach polskich, są traktowane jako rezerwa pod inwestycje, co gorsza równie często tereny już urządzone jako wypoczynkowe – padają ofiarą nowych inwestycji miejskich. Na takie lekceważące traktowanie miejskich terenów sportu i wypoczynku nie powinno być społecznej zgody. W programach promocji zdrowia i zachowań pro-zdrowotnych konieczna jest konsekwencja. Trudno kształtować pożądane postawy aktywnego wypoczynku, realizować z przekonaniem hasła „sportu dla wszystkich”, „sportu w rodzinie”, jeżeli zabraknie właściwych warunków (terenów i urządzeń) niezbędnych dla ich realizacji (Dąbrowski 2006, Pawlikowska-Piechotka 2010, Torkildsen 2006, Wyrzykowski 2000). Niniejsza książka, jest przeznaczona dla studentów zarówno kierunku wychowania fizycznego jak i turystyki i rekreacji. Zawiera omówienie kilku najistotniejszych rodzajów terenów rekreacji w przestrzeni miasta: parków i ogrodów miejskich, terenów wypoczynku osiedlowego, placów zabaw dla dzieci oraz ogrodów działkowych. Praca nie wyczerpuje całego, bardzo obszernego i wielowątkowego zagadnienia. W sposób świadomy pominięto temat infrastruktury rekreacyjnej w lasach miejskich, klubach sportowych (pola golfowe, ośrodki sportów wodnych) i na terenach wypoczynku świątecznego, ponieważ ich specyfika wybiega już poza temat i zakres książki, jakim jest wypoczynek codzienny, blisko miejsca zamieszkania; wymagają specjalistycznego, osobnego omówienia. Natomiast, jako integralne zagadnienie, związane ściśle z planowaniem i urządzaniem terenów rekreacji, omówiono problem przygotowania terenów wypoczynku dla osób niepełnosprawnych, w tym wymagania stawiane dostępnym placom zabaw dla dzieci, ogrodom działkowym bez barier. Tej problematyce poświęcono osobny rozdział z uwagi na wieloletnie zaniedbania w tej dziedzinie (wynikające przede wszystkim z braku aktów normatywnych, ale także z braku profesjonalnych opracowań), a wpływające wciąż negatywnie na jakość życia codziennego osób niepełnosprawnych w polskich miastach. Stosunkowo dużo miejsca poświęcono historycznym tradycjom, ponieważ współczesne europejskie zasady kształtowania miejskich terenów wypoczynku mają swoje korzenie w świecie antycznym i były integralnym elementem koncepcji rozwoju miast w kolejnych epokach: średniowiecza, renesansu, oświecenia, w wiekach XIX i XX. Ponieważ towarzyszyły wszystkim etapom naszego rozwoju cywilizacyjnego, były zawsze obecne w europejskim środowisku mieszkalnym – wydaje się, że warto o tym pamiętać. Chociażby z tej przyczyny, że w tym kontekście bardziej zrozumiała jest potrzeba zachowania obszarów rekreacji w miastach, konieczność ochrony publicznych terenów zieleni przed likwidacją i zabudową – działań rozumianych nie jako wygórowane wymagania i zbytek, – ale oczywiste prawo mieszkańców współczesnych miast do wypoczynku w odpowiednio zagospodarowanym, bezpiecznym, dostępnym, pięknym i zdrowym środowisku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
W kwartalniku NIT 2(13) 2014 zamieszczono osiem publikacji naukowych, jedno sprawozdanie z projektu międzynarodowego oraz informację o podręczniku „Higiena produkcji żywności”. Kwartalnik podlega systematycznej modernizacji. Dobrze funkcjonuje elektroniczny system zgłaszania prac i recenzji, a w aktualnym numerze wszystkie publikacje już mają angielskie wersje tytułów tabel i rysunków, w niektórych zaś autorzy podali również angielskie odpowiedniki tytułów wierszy i kolumn w tabelach czy też przetłumaczone na język angielski legendy rysunków. Tym numerem kończymy długą i efektywną współpracę z sekretarzem NIT dr inż. Małgorzatą Janczar-Smugą. W imieniu naszego zespołu, pracowników Wydawnictwa UE i własnym, recenzentów, a także czytelników pragnę Jej podziękować za kilka lat zaangażowanej pracy. Nowym sekretarzem NIT została dr inż. Ewa Biazik. Ponieważ wydanie NIT 2(13) zbiega się z okresem wakacyjnym, zastanówmy się, co składa się na złożony proces wypoczynku. Na początku musimy dotrwać do ostatniego dnia pracy. Gdy to nastąpi, staramy się, przynajmniej częściowo, o niej zapomnieć. Czy w górach, czy nad morzem dążymy do maksymalnego wyciszenia, poświęcamy więcej czasu rodzinie, nawiązujemy kontakt z własnym ciałem, a ci, którzy preferują aktywny wypoczynek, poznają atrakcje turystyczne ojczystego kraju lub innych państw. Po pewnym czasie pojawia się jednak potrzeba jakiejś intelektualnej strawy. Może nią być np. próba znalezienia odpowiedzi na pytania postawione przez autorów w prezentowanym numerze NIT 2(13): Jak kształtuje się jakość handlowa produktów rolno-spożywczych w Polsce? Czym są celulazy i jaką rolę odgrywają w przemyśle żywnościowym? Czy deklarowałabyś/deklarowałbyś chęć nabywania żywności w opakowaniach aktywnych i jednocześnie czy akceptowałabyś/akceptowałbyś zapłacenie za nią nieco większej ceny? Jaka jest wartość odżywcza posiłków przedszkolnych? Czy proponowane zmiany uwarunkowań prawnych ułatwią, czy utrudnią przetwarzanie odpadów komunalnych? Które dzieci – te mieszkające w mieście czy te mieszkające na wsi − lepiej znają zasady prawidłowego żywienia? Czy ekstrakt z zielonej herbaty może znaleźć zastosowanie w produkcji kiełbas drobno rozdrobnionych? Dlaczego wygląd mięśni udowych indyków zapakowanych w folię PA/PE + AF z warstwą antyroszeniową nie zmienia się w okresie przechowywania do 15 dni? Ostatnie dni urlopu poświęcamy na planowanie napisania nowej publikacji do NIT lub innego czasopisma, pamiętając o konieczności zamieszczania cytowań artykułów z poprzednich wydań NIT.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Na rynku brakowało opracowania dotyczącego autyzmu w ujęciu somatycznym. Takie spojrzenie jest często pomijane w postrzeganiu ASD. Osoby autystyczne cierpią z powodu licznych schorzeń takich jak: choroby przewodu pokarmowego, zaburzenia neurologiczne i psychiatryczne, czy genetyczne. Pacjenci z ASD wymagają profesjonalnej terapii i wielodyscyplinarnej opieki. Celem książki jest przedstawienie nowoczesnej i przekrojowej wiedzy na temat stanu zdrowia osób z autyzmem i ich specyficznych potrzeb. Monografia powstała dzięki wieloletniej współpracy wielu wybitnych specjalistów. Treści oparte są na najnowszym piśmiennictwie, wytycznych i doświadczeniu zawodowym zespołu autorskiego. Publikacja jest nieocenionym źródłem wiedzy i wsparciem dla lekarzy neurologów, pediatrów, psychiatrów, szerokiego grona diagnostów i terapeutów pracujących z pacjentami z autyzmem oraz studentów medycyny, psychologii, pedagogiki, logopedii, fizjoterapii, jak również kierunków podyplomowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Sumienna i uważna obserwacja osób napotykających bariery w porozumiewaniu się to codzienność praktyki logopedycznej. Terapeuta krok po kroku analizuje sposoby funkcjonowania jednostki w kontaktach z otoczeniem, poszukując interpretacji dla ich rozpoznania i opisu. Dąży do odkrycia zespołu przyczyn występujących trudności w komunikowaniu się, gdyż ma świadomość, że natura, jakość i stan umiejętności tworzenia relacji człowieka z otaczającą go rzeczywistością są wielorako uwarunkowane. Budowanie programów terapii zaburzeń w porozumiewaniu się zarówno werbalnym, jak i niewerbalnym wymaga wiedzy lingwistycznej, biologicznych podstaw teoretycznych dotyczących rozwoju i funkcjonowaniu człowieka oraz znajomości mechanizmów psychologicznych i aspektów społeczno-pedagogicznych. Na procedurę logopedyczną składa się rozwijanie wszystkich typów kompetencji – komunikacyjnej, poznawczej (kulturowej) i językowej. Zasadnicze znaczenie dla rozumienia rzeczywistości ma rozumienie języka. Interdyscyplinarne kierunki badań logopedycznych pokazują, jak różnorodne, złożone i nierzadko dyskretne bywają czynniki wpływające na możliwości komunikowania się i stan rozwoju mowy. Tradycyjnie tematykę „Logopedii Silesiany” wyznaczają doświadczenia naukowo-badawcze i zawodowe autorów, które gromadzili, obserwując trudności w komunikacji językowej mówionej i pisanej dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Po raz kolejny idea rozpoznawania natury zaburzeń mowy połączyła znamienitych badaczy w dążeniu do opisu mowy zarówno w jej specyficznych, jak i w niespecyficznych kontekstach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Z zaszczytem i przyjemnością oddajemy w ręce Czytelników kolejny, ósmy tom „Logopedii Silesiany”. W zebranych w nim pracach naukowych oraz stu-diach przypadków cenieni i uznani Autorzy z kraju i zagranicy podejmują się szerokiego omówienia różnorodnych zagadnień dotyczących diagnozy i terapii logopedycznej. Każdorazowo pogłębiona refleksja naukowa łączy się ze wskazywaniem metodologicznych uzasadnień dla prawideł komunikowania się, w tym nade wszystko komunikowania się językowego, oraz z tworzeniem podstaw dla nowych formuł postępowania logopedycznego.Język bowiem odgrywa w procesie porozumiewania się zasadniczą rolę. Co istotne, zarówno teoretycy, jak i praktycy logopedii patrzą na język nie jako na system złożony z podsystemów, ale jako na narzędzie budowania tożsamości i walencji kulturowej, gdyż jest on w swej istocie elementem konstytutywnym bycia człowiekiem. Nabycie określonych wzorów językowych determinuje postawę poznawczą jednostki wobec otaczającej rzeczywistości, a „ujęzykowienie głowy ludzkiej za pomocą więcej niż jednego myślenia językowego wprowadza do niej coś całkiem nowego”1. Za pomocą słów i budowanych z nich struktur poznajemy, przeżywamy, interpretujemy i oceniamy świat. Po raz kolejny obserwacja słowa w różnych jego realizacjach i odkrywanie przyczyn sprawiających, że człowiek zaczyna używać języka w taki a nie inny sposób, znajdują odzwierciedlenie w logo-pedycznej debacie nad naturą ludzkiego porozumiewania się – podejmowaniu przez badaczy opisu mowy w rozwoju i w zaburzeniach. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Doceniona przez specjalistów z dziedzin polityki społecznej i prawa pracy monografia, która przybliża nowy obszar wiedzy z zakresu prawa pracy oraz pozwala na empiryczną ocenę rodzajów polityki stosowanych przez przedsiębiorstwa w problematyce świadczeń rodzicielskich. Podejście zaproponowane przez autorów pozwala na ocenę, jaki może być oczekiwany kierunek zmian w regulowaniu tej sfery stosunków zatrudnienia. Połączenie różnych perspektyw badawczych z istotnością tych badań, ich znaczeniem społecznym, może stanowić przyczynek do rozwoju nauk prawnych i innych nauk społecznych oraz pomóc w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). [Publikacja] dotyczy istotnej kwestii dla pracowników i pracodawców – kwestii rodzicielstwa pracowników, co czyni ich szczególnie wrażliwymi na zmiany na rynku pracy. Zastosowano tutaj metodę, która łączy perspektywę nauk prawnych i innych nauk społecznych, tj. zarządzania i polityki społecznej. Książka jest publikacją wyników badań projektu badawczego i łączy różne perspektywy badawcze. W połączeniu z istotnością tych badań, ich znaczeniem społecznym, interesującym podejściem, może stanowić przyczynek do rozwoju nauki – w tym przypadku nauk prawnych i innych nauk społecznych. (Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Gersdorf) Autorzy przedstawiają również pewne wnioski, które warto rozważyć zarówno jako postulat de lege ferenda, jaki i w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem. Kwestie rodzicielstwa są przedmiotem badań nauki prawa od dawna, ale to jedno z niewielu znanych mi badań, które w sposób tak dynamiczny i jednocześnie sprawny łączy różne metodologie naukowe w celu zbadania zakresu jednej z zasad prawa. To istotne novum w badaniach nad funkcjonowaniem prawa pracy. (Z recenzji prof. dr hab. Gertrudy Uścińskiej) ********* The principle of satisfying the living and social needs of the employee in the company's sources of law with respect to parenthood The monograph, appreciated by specialists in the fields of social policy and labour law, introduces a new area of knowledge in the field of labour law and allows for an empirical assessment of the types of policies applied by enterprises in the area of parental benefits. The approach proposed by the authors allows us to assess the expected path of changes in the regulation of this sphere of employment relations. The combination of various research perspectives with the relevance of this research and its social significance can constitute a contribution to the development of legal and other social sciences and help in the practice of business management. ********* Dr hab. Krzysztof Walczak – profesor UW na Wydziale Zarządzania, w Katedrze Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania. Jego zainteresowania naukowe dotyczą fuzji, przejęć, restrukturyzacji zatrudnienia, a także motywacji płacowej i pozapłacowej pracowników. Partner kancelarii C&C Chakowski & Ciszek. Autor i współautor wielu publikacji książkowych, m.in. monografii Europejskie prawo pracy i jego wpływ na ustawodawstwo polskie, Zbiorowe prawo pracy. Komentarz, Komentarz do Kodeksu pracy, Zasady wynagradzania za pracę u pracodawców-przedsiębiorców w świetle autonomicznych źródeł prawa pracy i Prawo pracy (dla sędziów i pełnomocników) oraz licznych rozdziałów w publikacjach wieloautorskich i artykułów. Barbara Godlewska-Bujok – adiunkt na Wydziale Zarządzania, w Katedrze Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania. Jej zainteresowania badawcze dotyczą tworzenia prawa pracy i jego aksjologii, prawa pracy w działaniu, prawa socjalnego i wykonywania pracy przez kobiety. Autorka książki Skuteczność prawa zatrudnienia i komentarza do ustawy o świadczeniach rodzinnych, współautorka komentarzy do kodeksu pracy oraz ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz artykułów z zakresu prawa pracy i prawa spółdzielczego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zgodnie z tradycją czasopisma problematyka szóstego tomu „Logopedii Silesiany” ukazuje komunikację i mowę w bogatej perspektywie opisu. Zaprezentowane artykuły odzwierciedlają troskę Autorów o możliwie jak najdoskonalszy sposób przedstawienia mowy w rozwoju i w zaburzeniach, by po raz kolejny podkreślić, że analiza zachowań porozumiewania się niezmiennie wskazuje na złożone aspekty ludzkiego poznania i funkcjonowania. (fragment Wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Літературний образ дитинства в часи кризи XX–XXI ст. Наукова редакція Катажини Якубовської-Кравчик У монографії проаналізовано літературні образи складного дитинства, починаючи від літератури зламу XIX–XX століть і закінчуючи творами останніх років. Автори звернулися до проблематики і представили її з різних точок зору й аспектів. До найважливіших питань належать: формування ідентичності в умовах iсторичних загострень чи індивідуальних криз, вплив суспільно-політичних подій на образ дитинства, а також відображення дитинства у воєнній літературі (Другої світової війни та пізніших конфліктів, у тому числі в сьогоднішній Україні). Такий набір тем, як і достойна їхня інтерпретація в уміщених у збірнику статтях, свідчить про підняття на поверхню літературознавчих студій нового пласту буття на прикладі відображення в дитячій свідомості трагічних подій найдра-матичнішого століття людської історії. (Віктор Давидюк, професор кафедри української літератури Волинського національного університету імені Лесі Українки) Дослідження теми образу дитини і дитинства у літературі ХХ–ХХІ ст. для цього збірника здійснили відомі в Україні та світі науковці, які запропонували програ-мові праці, що можуть стати основою для подальших досліджень літератури про дітей і для дітей. Літературні тексти для аналізу обиралися як класичні, так і найновіші, наживо вихоплені з літературного процесу, а це зацікавить читача цього видання, популяризуватиме українську літературу. (Мар’яна Шаповал, професор кафедри історії української літератури, теорії літератури та літературної творчості Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка) ********* Literacki obraz dzieciństwa w czasach kryzysów XX–XXI wieku. Wydanie naukowe Katarzyny Jakubowskiej-Krawczyk W monografii przeanalizowano literackie obrazy trudnego dzieciństwa od końca XIX wieku po czasy współczesne. Autorzy przyjęli różne perspektywy badawcze i zakresy tematyczne. Do najważniejszych zagadnień należą: kwestia kształtowania tożsamości w warunkach burz dziejowych czy kryzysów indywidualnych, wpływ wydarzeń społecznych i politycznych na obraz dzieciństwa, a także dzieciństwo w literaturze wojennej (dotyczącej zarówno II wojny światowej, jak i późniejszych konfliktów, w tym toczącego się obecnie na Ukrainie). Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The Literary Image of Childhood in the Times of Crises in the 20th and 21st Centuries. Scientific edition of Katarzyna Jakubowska-Krawczyk The monograph analyses literary images of difficult childhood from the end of the 19th century to modern times. The authors look at different subject matters from various perspectives. The most important of them are: the problem of establishing identity in times of turmoil or individual crises, the influence of social and political events on the image of childhood and childhood in war literature (which concerns World War II and subsequent conflicts, including the current one in Ukraine). The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Dr Katarzyna Jakubowska-Krawczyk (ORCID 0000-0002-6281-7011) – doktor nauk humanistycznych, od 2019 roku p.o. Kierownika Katedry Ukrainistyki, od 2016 roku Kierownik Pracowni Badań nad Ukraińską Tożsamością, adiunkt Katedry Ukrainistyki Uniwersytetu Warszawskiego, kulturoznawca i literaturoznawca. Zajmuje się badaniami polsko-ukraińskiego pogranicza kulturowego, wzajemnymi stereotypami Polaków i Ukraińców, literaturą XIX-XXI wieku, a także współczesną kulturą i sztuką ukraińską.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Classical Antiquity is a particularly important field in terms of “Hope studies” […]. For centuries, the ancient tradition, and classical mythology in particular, has been a common reference point for whole hosts of creators of culture, across many parts of the world, and with the new media and globalization only increasing its impact. Thus, in our research at this stage, we have decided to study how the authors of literary and audiovisual texts for youth make use of the ancient myths to support their young protagonists (and readers or viewers) in crucial moments of their existence, on their road into adulthood, and in those dark hours when it seems that life is about to shatter and fade away. However, if Hope is summoned in time, the crisis can be overcome and the protagonist grows stronger, with a powerful uplifting message for the public. […] Owing to this, we get a chance to remain true to our ideas, to keep faith in our dreams, and, when the decisive moment comes, to choose not hatred but love, not darkness but light. (Katarzyna Marciniak, University of Warsaw; From the introductory chapter) The book is to be recommended for academics as well as graduate and postgraduate students working on the reception of Classical Antiquity and its transformations around the world. (David Movrin, University of Ljubljana) "Our Mythical Hope" is the latest collection of articles by scholars participating in an ongoing collaboration to ensure that the beauty and profundity of Classical myth remain known, and (hopefully) remain part of our modern culture. The size of this compendium, the sweep of subjects considered, the involvement of leading experts from around the world, all testify to how important and extensive this initiative has become over the last decade. The project’s continued commitment to engage all ages, especially the young, and to extend its outreach beyond the Academy merely, makes it a leading model for how research retains its relevance. (Mark O’Connor, Boston College) The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* PhD Hab. Katarzyna Marciniak - is Professor, Director of the Centre for Studies on the Classical Tradition (OBTA), and Vice-Dean for International Cooperation at the Faculty of “Artes Liberales” at the University of Warsaw. She heads the Cluster “The Past for the Present – International Research and Educational Programme”. Her doctoral thesis, under the supervision of Prof. Jerzy Axer, focused on Cicero’s translations from Greek into Latin. In 2011, she established the international team programme Our Mythical Childhood, bringing together scholars from various continents with the aim of studying the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. She is a laureate of the Loeb Classical Library Foundation Grant for the project Our Mythical Childhood… The Classics and Children’s Literature between East and West (2012–2013), the Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives for the project Chasing Mythical Beasts… The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children’s and Young Adults’ Culture as a Transformation Marker (2014–2017), and the European Research Council Consolidator Grant for the project Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges (2016–2022). She also writes for children and has published two volumes of myths for young readers. Her poems about a cat that surfs the Internet and a lion visiting a hairdresser received a nomination for the Book of the Year 2016 award of the Polish Section of the International Board on Books for Young People (IBBY). --------- Dr hab. Katarzyna Marciniak - filolog, profesor Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Nowoczesny podręcznik prezentujący aktualne poglądy dotyczące nie tylko zagadnień ze sfery fizjologii żywienia, lecz także pozwalający dokładnie zapoznać się z fizjologią układu pokarmowego, jego funkcją oraz czynnością mechaniczną i hormonalną. Bardzo szczegółowo omawia podstawowe zagadnienia dotyczące wchłaniania i czynności trawiennej organizmu człowieka, a także fizjologię i czynności tkanki tłuszczowej. Porusza również problem, który jest obecnie wyzwaniem cywilizacyjnym, czyli regulację masy ciała. Autorzy omówili również zagadnienia związane z fizjologią i rolą mikrobioty. Duża część publikacji została poświęcona jakości żywienia w różnych okresach życia człowieka, a także zasadom żywienia u osób aktywnych fizycznie, sportowców i u dzieci w wieku rozwojowym. Ciekawym fragmentem książki jest przedstawienie roli nowych elementów diety, coraz powszechniej włączanych do codziennego menu, np. nasion chia, jagód goji, zielonej kawy, morwy białej, które podniesiono do rangi prozdrowotnych składowych pożywienia. Książka, omawiająca dokładnie rolę poszczególnych składowych osi pokarmowej, z pewnością będzie służyć nie tylko studentom wydziałów lekarskich, dietetyki i fizjoterapii, lecz także lekarzom i dietetykom.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Poszukujesz efektywnych ćwiczeń z komunikacji międzyludzkiej do aktywizacji grupy? Nasz e-book "Mini Trening Komunikacji Interpersonalnej" to właściwa odpowiedź. Zaprojektowany dla tych, którzy pragną, by ich komunikat docierał skutecznie do innych, niezależnie od tego, czy są szkoleniowcem, nauczycielem czy pracują w biznesie. Zawiera 15 sprawdzonych zadań grupowych w trzech kluczowych obszarach: komunikacji werbalnej, aktywnym słuchaniu oraz mowy ciała. Łatwe do wdrożenia w domu, w szkole, w biurze i na szkoleniu; doskonałe do samorozwoju i edukacji. Rekomendowany dla specjalistów z zakresu edukacji i biznesu, ale również dla każdego pragnącego doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. E-book ten jest dedykowany szkoleniowcom, trenerom (TUS), wykładowcom, psychologom, pedagogom, nauczycielom, doradcom zawodowym oraz mediatorom, ale także wszystkim, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne w praktyce.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Spis treści [Contents] Artykuły [Articles] Janusz Reykowski: Przemoc a realizacja celów grupowych: perspektywa makropsychologiczna [Violence as the recurring means of reaction in group conflicts: Societal perspective], doi 10.7366/1896180020174101, s. 112–129; Paulina Szostek: Zazdrość romantyczna: kluczowe koncepcje teoretyczne i narzędzia pomiaru [Romantic jealousy: Main theoretical conceptions and measurement instruments], doi 10.7366/1896180020174102, s. 130–141; Robert Balas, Joanna Sweklej: Rola procesów asocjacyjnych i formułowania sądów w nabywaniu i ekspresji postaw [The role of associative and propositional processes in attitude acquisition and expression], doi 10.7366/1896180020174103, s. 142–155; Andrzej Falkowski, Maria Sidoruk-Błach: Siła cech negatywnych w kształtowaniu się podobieństwa: implikacje dla budowania wizerunku marki miasta [The strength of negative features in shaping similarity: Implications for creating the brand image of a city], doi 10.7366/1896180020174104, s. 156–165; Aleksandra Pilarska, Anna Suchańska: Problem adaptacyjnej wartości empatii w kontekście jej związków z poziomem organizacji osobowości [The adaptive value of empathy in the context of its relation to the personality organization level], doi 10.7366/1896180020174105, s. 166–174; Nina Ogińska-Bulik, Magdalena Kobylarczyk: Rola zasobów osobistych i społecznych w kształtowaniu poczucia jakości życia u nastolatków – wychowanków domów dziecka [The role of personal and social resources in the development of a sense of the quality of life in adolescents-children’s homes], doi 10.7366/1896180020174106, s. 175–184. Metody [Methods] Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala typów przywiązania do miejsca według typologii Davida M. Hummona (1992): ustrukturyzowana jakościowa metoda badania przywiązania do miejsca zamieszkania [Type of Place Attachment Scale based on Hummon’s (1992) typology: A structured qualitative method of place attachment measurement], doi 10.7366/1896180020174107, s. 185–204; Gabriela Czarnek, Piotr Dragon, Paulina Szwed, Bogdan Wojciszke: Kwestionariusz przekonań politycznych: własności psychometryczne [Political Beliefs Questionnaire: Psychometric properties], doi 10.7366/1896180020174108, s. 205–222; Anita Zbieg, Aleksandra Słowińska, Błażej Żak: Siła relacji interpersonalnej: wstępna weryfikacja koncepcji i metody pomiarowej [Strength of interpersonal relations: Introductory verification of the concept and measurement method], doi 10.7366/1896180020174109, s. 223–239.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
„Studia Prawno-Ekonomiczne” są jednym z nielicznych w kraju wydawnictw ciągłych, koncentrujących uwagę na problematyce wspólnej dla środowisk ekonomicznych i prawniczych. Na ich łamach wypowiadają się wybitni krajowi przedstawiciele nauk ekonomicznych i prawniczych (blisko 80 profesorów i doktorów habilitowanych), a ponadto debiutujący, utalentowani młodzi pracownicy nauki z terenu całego kraju, są więc wydawnictwem par excellence naukowym. Zasięg oddziaływania czasopisma jest zdecydowanie ponadregionalny. Docierają one nie tylko do środowisk naukowych w całym kraju, ale i do przedstawicieli praktyki, zarówno gospodarczej, jak i obejmującej radców prawnych oraz sądownictwo. Świadczy o tym ogólne zainteresowanie wydawnictwem oraz pozyskiwanie przez Redakcję coraz to nowych autorów, chętnych do publikacji swoich artykułów. W ostatnich latach „Studia Prawno-Ekonomiczne” goszczą na swoich łamach osoby rozpoczynające swoją karierę zawodową w innych ośrodkach akademickich. Są także jedną z ważniejszych pozycji wymiany międzybibliotecznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Tom poświęcony jest problematyce podziałów społecznych, ich przeobrażeń, uwarunkowań i konsekwencji. Główne wątki analiz prezentowane w tomie odnoszą się do przemian, jakim podlegają struktury współczesnych społeczeństw w pierwszej dekadzie XXI wieku, poddane oddziaływaniu procesów globalizacyjnych i transformacyjnych. Większość artykułów zamieszczonych w tomie charakteryzuje klasyczne podejście do analiz struktury społecznej oparte na próbach dobranych metodą losową. Analizy te dokumentują, iż współczesne społeczeństwa nadal mają strukturę warstwową, a teorie klasowe wciąż pozwalają nam wyjaśnić sposób, w jaki nierówności związane z produkcją i rynkiem, dostępem do edukacji i zasobów organizacyjnych, utrwalają stare i nowe nierówności w czasie. Procesy klasowe nie są jednak jedynymi czynnikami przyczyniającymi się do utrzymania i reprodukcji nierówności. Stąd badanie strukturalnych nierówności społecznych pozostaje wyzwaniem i jednym z głównych celów socjologicznych eksploracji. Teksty zamieszczone w tomie ilustrują różne podejścia stosowane przez badaczy dla wyjaśniania strukturalnych nierówności społecznych wraz z towarzyszącymi im wzorami przekonań i działań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej