Source
IBUK Libra
(8)
Catalog of books
(5)
Form of Work
E-booki
(8)
Książki
(5)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje fachowe
(4)
Status
only on-site
(4)
available
(1)
Branch
Magazyn
(1)
Czytelnia ogólna
(4)
Author
Wojciechowska Małgorzata
(3)
Antos Elżbieta
(1)
Batycka-Stachnik Dominika
(1)
Dmoch-Gajzlerska Ewa (1954- )
(1)
Górski Jan
(1)
Kabala Anna
(1)
Knoff Barbara
(1)
Kocka Katarzyna
(1)
Koper Anna
(1)
Koper Krzysztof Jan
(1)
Kryczka Tomasz
(1)
Kędziora-Kornatowska Kornelia (1962- )
(1)
Marcinowicz Ludmiła
(1)
Muszalik Marta
(1)
Nowacka Agnieszka (ginekolog)
(1)
Pawłowska Elżbieta (pielęgniarka)
(1)
Pietrzak Mariola
(1)
Piwoda Agnieszka
(1)
Rabiej Maria (medycyna)
(1)
Rutkowska Elżbieta (kultura fizyczna)
(1)
Szewczyk Alicja
(1)
Tobiasz-Kałkun Natasza
(1)
Ślusarska Barbara
(1)
Śniegocka Magdalena
(1)
Year
2020 - 2023
(1)
2010 - 2019
(11)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(5)
Country
Poland
(13)
Language
Polish
(13)
Audience Group
Szkoły wyższe
(4)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(2)
Fizjoterapeuci
(1)
Lekarze
(1)
Pielęgniarki
(1)
Subject
Opieka długoterminowa
(2)
Opieka pielęgniarska
(2)
Pielęgniarstwo
(2)
Choroby układu krążenia
(1)
Choroby wieku starczego
(1)
Fizjoterapia
(1)
Geriatria
(1)
Kardiochirurgia
(1)
Opieka okołooperacyjna
(1)
Opieka zdrowotna nad osobami w podeszłym wieku
(1)
Osoby w wieku podeszłym
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Pielęgnacja chorych
(1)
Pielęgniarstwo geriatryczne
(1)
Pielęgniarstwo kardiologiczne
(1)
Pielęgniarstwo rodzinne
(1)
Pielęgniarstwo społeczne
(1)
Pielęgniarstwo środowiskowe
(1)
Położne
(1)
Procedury w kardiochirurgii
(1)
Rehabilitacja
(1)
Rehabilitacja kardiologiczna
(1)
Rehabilitacja medyczna
(1)
Służba zdrowia
(1)
Subject: place
Polska
(1)
Genre/Form
Podręcznik
(4)
Podręczniki [Typ publikacji]
(2)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Medycyna i zdrowie
(5)
13 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Magazyn
There are copies available to loan: sygn. II 37794 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia ogólna
Copies are only available in the library: sygn. III H 189 Czyt. (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia ogólna
Copies are only available in the library: sygn. III M 385 Czyt. (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia ogólna
Copies are only available in the library: sygn. III M 387 Czyt. (1 egz.)
E-book
In basket
Form of Work

Pielęgniarstwo to zawód szczególny, który w dużym stopniu zależy od kształcenia przyszłych pielęgniarek/pielęgniarzy. Wysoki poziom kształcenia w tym zawodzie ma duże znaczenie w ustawicznym rozwoju pielęgniarstwa. Współczesne pielęgniarstwo zarówno w Polsce, jak i na świecie podlega ciągłym przeobrażeniom. Zmiany zachodzące na przestrzeni lat w zawodzie są wynikiem różnych przekształceń polityczno-gospodarczych, które dokonują się na całym świecie, a także rezultatem chęci podejmowania coraz to nowych wyzwań przez środowisko pielęgniarskie, pozwalające dążyć to większej profesjonalizacji zawodu. Pielęgniarka/pielęgniarz to kompetentni, niezbędni członkowie zespołu terapeutycznego. Ich wspólna praca z lekarzami, fizjoterapeutami, psychologami i innymi członkami zespołu daje efekty i przyczynia się do poprawy zdrowia społeczeństwa. Zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, personel pielęgniarski pełni ważną funkcję w zakresie pielęgnowania, edukacji i diagnozowania pacjentów. Swoją opieką otacza wszystkich zdrowych i chorych, począwszy od nowonarodzonych dzieci, kończąc na osobach w ostatnich dniach swojego życia. Prowadzone działania profilaktyczne w zakresie zdrowia dają ogromne korzyści zdrowotne podopiecznym i ich rodzinom na całe życie. Zaprezentowane w podręczniku prace ukazują co i w jaki sposób pielęgniarka/pielęgniarz oraz inni członkowie zespołu terapeutycznego są w stanie osiągnąć w pracy zarówno z osobami zdrowymi, jak i z chorymi w celu pogłębienia świadomości zdrowotnej oraz zdobycia wiedzy na temat prawidłowych zachowań prozdrowotnych. Monografia podzielona została na trzy części, w pierwszej dotyczącej znaczenia edukacji zdrowotnej w życiu społeczeństwa zostały przybliżone założenia pielęgniarstwa transplantacyjnego, wskazano na znaczenie prowadzenia edukacji zdrowotnej w zakresie chorób cywilizacyjnych. Zapoznano czytelnika z problemem zdrowia na Ukrainie, na końcu wskazano jak dużą role pełni Internet w życiu przyszłych pielęgniarek/pielęgniarzy. Część druga dotyczy profilaktyki i edukacji w pediatrii. Został w niej ukazany proces pielęgnowania dzieci w takich chorobach jak mózgowe porażenie dziecięce, przepuklina oponowo-rdzeniowa. Zwrócono uwagę na rolę douli w asystowaniu ciężarnej w trakcie porodu i połogu. Przybliżono problem ruchu antyszczepionkowego, który w Polsce niestety cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie. Na koniec ukazano problem opieki perinatalnej, o której mówi się w środowisku medyczny za mało. Kolejna, trzecia część podręcznika została poświęcona problematyce prewencji chorób przewlekłych i działań profilaktycznych w okresie starości. Można w tej części uzyskać wiadomości na temat podejmowanych działań pielęgniarskich w takich chorobach jak: cukrzyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, stwardnienie rozsiane czy udar mózgu. Została również zasygnalizowana rola mediów w profilaktyce zachowań prozdrowotnych pacjentów po 65 roku życia. Po każdym z rozdziałów umieszczone zostało piśmiennictwo, pozwalające na pogłębienie wiedzy z opisywanego tematu. Mam nadzieję, że każdy z czytelników znajdzie w poniższym opracowaniu wiele nowych, ciekawych informacji pozwalających na uzupełnienie wiedzy czy jej rozszerzenie.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu choroby uznawane obecnie za schorzenia cywilizacyjne nie występowały tak często jak obecnie. Współcześnie zachorowania na cukrzycę, nowotwory, de-presję czy problem otyłości i narkomanii stały się tak powszechne, że poza nowoczesnymi i skutecznymi terapiami, sposobem na zahamowanie tego trendu wydaje się być przede wszystkim stosowana profilaktyka oraz edukacja zdrowotna. Różnorodne sposoby leczenia oraz pojawiające się społeczne mody dotyczące stylu życia sprawiają, że człowiek staje się zagubiony w wielości różnorakich, często sprzecznych ze sobą informacji. Powszechnie dostępne fakty na temat leczenia i diagnostyki, które mogą być pozyskiwane z niesprawdzonych źródeł, wyrządza-ją czasem zainteresowanym więcej szkody niż pożytku. Przedstawiciele środowiska medycznego nierzadko muszą walczyć nie tylko z brakiem wiedzy swoich pacjentów, ale także z wiedzą zdobytą w sposób nieprofesjonalny, która fałszywie przedstawia fakty i w konsekwencji staje się groźnym narzędziem. W takiej sytuacji tylko sprawdzona wiedza, poparta badaniami i oparta na dowodach naukowych, może być dla medyków różnych specjalności wskazówką do profesjonalnego postępowania ze swoimi podopiecznymi Opracowanie zostało przygotowane przez autorów, profesjonalistów i praktyków z różnych ośrodków naukowych, którzy analizując problematykę zdrowia i choroby przedstawiają najważniejsze zagadnienia przez pryzmat profilaktyki i edukacji zdrowotnej. Monografia została podzielona na dwie części. W pierwszej, dotyczącej zagadnień związanych z profilaktyką i edukacją zdrowotną dzieci i młodzieży, zostały zaprezentowane ważne aspekty opieki nad dzieckiem od momentu narodzenia, oraz omówiono udział pielęgniarki w propagowaniu kar-mienia naturalnego oraz funkcji edukacyjnej w zakresie szczepień ochronnych. Przedstawiono także aktualne problemy zdrowotne dzieci i młodzież w środowisku nauczania i wychowania, jakimi są alergie, otyłość oraz szerzący się problem społeczny narkomanii. Część druga monografii porusza aktualne zagadnienia profilaktyki i edukacji zdrowotnej osób dorosłych. Przybliżone zostały tutaj zagadnienia związane z pielęgniarstwem transplantacyjnym w zakresie pielęgniarskiej opieki okołotransplantacyjnej oraz przedstawiono główne założenia edukacji związanej z higieną stomatologiczną osób przygotowujących się do prze-szczepu narządowego i po zabiegu. Przeanalizowano wiedzę pacjentów po operacjach torakochiurgicznych na temat czynników ryzyka onkologicznych schorzeń płuc. Zwrócono uwagę na niezwykle ważny problem współczesnej medycyny, jakim jest prawo każdego człowieka do samodecydowania w zetknięciu z obowiązkiem ratowania życia pacjenta przez personel medyczny. Omówiono także procesy jakie zachodzą w rodzinie na skutek wystąpienia u jednego z jej członków nieuleczalnej choroby oraz wyzwania jakie stoją przed rodziną od momentu wy-krycia choroby, diagnostyki, procesu leczenia aż do śmierci pacjenta. Opisano istotność procesu edukacji zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarki na oddziałach zabiegowych. Omówiono i scharakteryzowano postawy społeczne wobec osób cierpiących na jedną z chorób cywilizacyjnych - depresję oraz poruszono tematykę stygmatyzacji i konieczności wsparcia oraz terapii osób, których krąg powiększa się z roku na rok. Opisano problem mobbingu w środowisku pracy oraz jego destrukcyjny wpływ na polskie pielęgniarstwo. Poruszono także zagadnienia związane z leczeniem i rehabilitacją osób trenujących siatkówkę, które doznały urazu stawy skokowego.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket
Author
Form of Work

Podręcznik zawiera najważniejsze informacje na temat fizjologii człowieka, czyli czynności jego komórek, tkanek, narządów, układów i całego ustroju oraz rządzących nimi praw i mechanizmów. Zasób wiadomości jest zgodny z programem wszystkich medycznych kierunków studiów na poziomie licencjackim i magisterskim oraz kierunku wychowanie fizyczne. Układ książki pozwala na łatwe i selektywne korzystanie z poszczególnych partii materiału, stosownie do potrzeb studentów obu stopni kształcenia oraz koncepcji wykładu. Studentom medycyny podręcznik może służyć do powtórzenia materiału. Publikacja jest przeznaczona dla studentów m.in. następujących kierunków: pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia, dietetyka, kosmetologia, logopedia z fonoaudiologią, elektroradiologia, higiena stomatologiczna, zdrowie publiczne i wychowanie fizyczne.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket

Współczesne pielęgniarstwo zarówno w Polsce, jak i na świecie podlega ciągłym, istotnym przeobrażeniom. Przeobrażenia te, w konsekwencji zmiana działań i kompetencji w zawodzie pielęgniarki/pielęgniarza, są wynikiem różnych przekształceń tak politycznych, jak i gospodarczych, które dokonują się w Polsce i na świecie. W przyszłym roku będziemy obchodzić jubileusz 50 – lecia kształcenia pielęgniarek i położnych na poziomie wyższym, które swoje początki miało w 1969 roku na Akademii Medycznej w Lublinie, obecnie Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Teraźniejsze kształcenie pielęgniarek i położnych odbywa się na podstawie standardów nauczania, dyrektywy Unii Europejskiej i Procesu Bolońskiego wielu uczelniach publicznych, jak i niepublicznych. Wśród podejmowanych działań w dziedzinie pielęgniarstwa znaczącą rolę odgrywa strategia interdyscyplinarna, dzięki której pielęgniarstwo znalazło się na pograniczu nauk medycznych, nauk społecznych, nauk o zdrowiu i medycyny. Zgodnie z ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej, pielęgniarka pełni istotną funkcję w zakresie pielęgnowania, edukacji, a także diagnozowania pacjenta. Nie można zapomnieć również o włączaniu w te działania rodzin/opiekunów pacjentów objętych opieką pielęgniarską. Poniższa monografia została opracowana dzięki współpracy specjalistów z wielu dziedzin medycyny, zdrowia publicznego, nauk o zdrowiu czy pedagogiki, jako kierunku pokrewnego mającego zastosowanie w kierunkach medycznych. W części pierwszej zatytułowanej Od noworodka do maturzysty - problemy zdrowotne dzieci i młodzieży zostały ukazane problemy, z którymi spotykają się pracownicy zespołu interdyscyplinarnego pracujący z dziećmi i młodzieżą. Poruszono problem błędów żywieniowych oraz wiążący się z tym temat nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży. Wskazano na ważną rolę pielęgniarki w opiece nad dziećmi z chorobami przewlekłymi, a także kolejny raz poruszono temat współpracy położnej i douli, który coraz częściej poruszany jest w literaturze przedmiotu czy mediach. Część druga zatytułowana Profilaktyka i edukacja zdrowotna w różnych okresach życia człowieka to doniesienia wielu autorów z wielu dziedzin. Ukazano w nich rolę całego zespołu interdyscyplinarnego w opiece nad chorymi w różnych okresach życia oraz w różnych jednostkach chorobowych. Zwrócono uwagę na ważną rolę edukacyjną, którą pełni pielęgniarka/pielęgniarz nie tylko w zakresie edukacji chorego ale także jego rodziny. Tematyka jest tak szeroka, ze każdy czytelnik może znaleźć informacje, opis podjętych działań w jednostce chorobowej, która jest mu bliska w związku z podjętą pracą czy też opiekowaniem się chorym z podobnymi schorzeniami. W części trzeciej zatytułowanej Zdrowie psychiczne rodziny w ujęciu interdyscyplinarnym ukazano ważny problem (często omijany w podobnych publikacjach) związany ze zdrowiem psychicznym. Przedstawiono problemy z aktywizacją zawodową pacjentów chorujących na schizofrenię, a także rolę edukacyjną personelu pielęgniarskiego wobec chorego z tą jednostką chorobową. Zapoznano czytelnika ze zdaniem studentów kierunku pielęgniarstwo na temat depresji, a także postawą pielęgniarek wobec problemu eutanazji. Poniższa monografia dzięki zawartym w niej informacjom posiada dużą wartość merytoryczną i może być ciekawą literaturą dla osób pracujących w zawodach medycznych i pokrewnych.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket

Nowoczesny podręcznik z zakresu pielęgniarstwa w podstawowej opiece zdrowotnej. Przygotowany został przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w leczeniu, pielęgnowaniu i edukacji pacjentów. W książce omówiono zagadnienia związane z organizacją i funkcjonowaniem POZ w Polsce, praktyką pielęgniarską, społeczne aspekty pracy pielęgniarskiej, szczegółowo omówiono zagadnienia związane z opieką nad pacjentami dorosłymi i dziećmi z różnymi schorzeniami. Publikacja niezbędna na każdym etapie kształcenia zawodowego. Będzie doskonałym źródłem rzetelnej wiedzy dla studentów pielęgniarstwa, praktykujących pielęgniarek oraz wszystkich osób zainteresowanych podstawową opieką zdrowotną i jej funkcjonowaniem.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket

Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia. Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne. Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą. Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są: „Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz procedury. Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii. Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę. Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket
Form of Work

Nowoczesne kompendium wiedzy dotyczące profesjonalnej opieki nad pacjentem z rozpoznaną chorobą nowotworową. Publikacja została opracowana we współpracy ze specjalistami z zakresu pielęgniarstwa onkologicznego, chirurgicznego, operacyjnego, anestezjologicznego i epidemiologicznego, a także przy współudziale lekarzy, farmaceuty, rehabilitanta, psychologa klinicznego, dietetyka i pracownika socjalnego. W części pierwszej „Problemy pielęgnacyjne pacjentów z chorobą nowotworową” omówiono przykładowe problemy pielęgnacyjne/diagnozy pielęgniarskie dotyczące dorosłych chorych hospitalizowanych na różnych oddziałach szpitalnych. W części drugiej „Opieka interdyscyplinarna” przedstawiono zagadnienia obejmujące różne aspekty farmakoterapii, m.in. suplementy diety, odrębności farmakoterapii u pacjentów z chorobami nowotworowymi w starszym wieku, bezpieczeństwo farmakoterapii w przypadku dzielenia leków doustnych, interakcje lekowe i działania niepożądane leczenia przeciwnowotworowego. Uwzględniono także problemy żywieniowe pacjentów onkologicznych, zadania psychologa klinicznego, opiekę stomatologiczną w trakcie i po zakończeniu terapii onkologicznej oraz zakres pomocy udzielanej przez pracownika socjalnego. Książka niezbędna w codziennej praktyce pielęgniarskiej. Powinna również zainteresować przedstawicieli innych zawodów medycznych.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
In basket
Form of Work
Genre/Form

Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od roku 1956. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienia wyników badań obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m. in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów pisanych w języku polskim lub angielskim są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. ******** Kwartalnik Pedagogiczny (The Pedagogical Quarterly) is a national quarterly published since 1956. The journal contains theoretical articles on broadly defined pedagogy and discusses the results of research on functioning of an individual in the society. The materials published in the quarterly relate to various sub-disciplines of pedagogy, among others pedeutology, andragogy, history of education, social pedagogy, didactics, psychology of education, philosophy of education, as well as aesthetic education. The authors of texts written in Polish or English are outstanding Polish and foreign specialists.
This item is available online. Expand information to see details.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again