Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(31)
IBUK Libra
(22)
Forma i typ
Książki
(31)
E-booki
(22)
Publikacje naukowe
(18)
Publikacje fachowe
(15)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Poradniki i przewodniki
(3)
Dostępność
tylko na miejscu
(24)
dostępne
(10)
Placówka
Magazyn
(10)
Czytelnia ogólna
(24)
Autor
Lepioszka Marcin (1979- )
(2)
Osmolski Władysław (1883-1935)
(2)
Perenc Lidia
(2)
Barańska Marta (psycholog)
(1)
Bartoszewski Jakub
(1)
Bates Iwona
(1)
Białas Tomasz (urzędnik)
(1)
Bilska Maria
(1)
Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna
(1)
Chrzanowski Bartłomiej
(1)
Chęć Magdalena
(1)
Cieślikowska-Ryczko Angelika
(1)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(1)
Czubak Jarosław (1961- )
(1)
Dobińska Gabriela
(1)
Dyląg Hanna
(1)
Fijałkowski Adam
(1)
Filipčič Tjaša (1970- )
(1)
Firek Wiesław
(1)
Franczyk Jan Leszek (1956- )
(1)
Gesicki Janusz
(1)
Grudziewska Ewa
(1)
Gulczyńska Anita
(1)
Horwath-Stolarczyk Andrea
(1)
Huzarski Maciej
(1)
Jankowiak Barbara (pedagog)
(1)
Jankowski Krzysztof W
(1)
Jędrzejko Mariusz
(1)
Kamińska Janina
(1)
Karolak Wiesław (1949- )
(1)
Karwowska-Struczyk Małgorzata
(1)
Kiwerski Jerzy (1937- )
(1)
Klimek Katarzyna (1969- )
(1)
Kluba Lesław
(1)
Kowalewski Ireneusz
(1)
Kozubal Adam
(1)
Kranc Michał
(1)
Kunysz-Rozborska Magdalena
(1)
Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara
(1)
Kwiatkowski Stefan M
(1)
Leksy Karina
(1)
Lepioszka Jarosław
(1)
Linehan Marsha M. (1943- )
(1)
Małek Kinga
(1)
Miller Alec L
(1)
Mizera Justyna
(1)
Mizera Krzysztof (nauki kultury fizycznej)
(1)
Niemczyk Agata
(1)
Okuniewski Juliusz
(1)
Osmolski Władysław (1883-1935). Lekka atletyka
(1)
Osmolski Władysław (1883-1935). Rola sportu w wychowaniu etycznym
(1)
Osmolski Władysław (1883-1935). Wychowanie fizyczne w Polsce
(1)
Osmolski Władysław (1883-1935). Zabawy i gry ruchowe dla wojska
(1)
Osmolski Władysław (1883-1935). Zaniedbane drogi wychowawcze
(1)
Ostrowski Paweł (kultura fizyczna)
(1)
Pankowska Krystyna
(1)
Pasternak Jacek (psycholog)
(1)
Plichta Piotr (pedagog)
(1)
Ploch Leszek
(1)
Przanowska Małgorzata
(1)
Przednowek Krzysztof
(1)
Płoszaj Katarzyna
(1)
Radochoński Mieczysław
(1)
Rathus Jill H
(1)
Rowicka Grażyna
(1)
Rzepko Marian
(1)
Saczuk Jerzy
(1)
Samoraj Mariusz
(1)
Sawicki Krzysztof (pedagog)
(1)
Seweryn Renata (ekonomia)
(1)
Skowroński Waldemar
(1)
Soroko Emilia (1979- )
(1)
Sroczyński Wojciech (1944- )
(1)
Staśczak Zbigniew
(1)
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
(1)
Strucińska Małgorzata
(1)
Syrek Ewa
(1)
Szajewska Hanna
(1)
Szajna Gabriel (1960- )
(1)
Szymański Mirosław
(1)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(1)
Vute Rajko
(1)
Warchoł Krzysztof
(1)
Witkowski Daniel
(1)
Więch Małgorzata
(1)
Wycisk Jowita (1971- )
(1)
Węglarz Józef (1949- )
(1)
Zając Michał
(1)
Ziółkowska Beata (1967- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(14)
2010 - 2019
(33)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(31)
1901-2000
(2)
1918-1939
(2)
Kraj wydania
Polska
(53)
Język
polski
(50)
angielski
(3)
Odbiorca
Nauczyciele
(8)
Szkoły wyższe
(4)
Pedagodzy
(3)
Dowódcy
(2)
Rodzice
(2)
Chirurdzy dziecięcy
(1)
Dietetycy
(1)
Fizjoterapueuci
(1)
Lekarze
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Młodzież
(1)
Ortopedzi
(1)
Pediatrzy
(1)
Psycholodzy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Sportowcy
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Młodzież
(20)
Dzieci
(9)
Aktywność fizyczna
(4)
Rozwój fizyczny dziecka
(4)
Rozwój fizyczny młodzieży
(4)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(4)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Zdrowe odżywianie
(3)
Czas wolny od pracy ucznia
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością
(2)
Edukacja prozdrowotna
(2)
Internet
(2)
Jakość życia
(2)
Młodzież trudna
(2)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Niedostosowanie społeczne
(2)
Odżywianie
(2)
Polityka oświatowa
(2)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(2)
Socjoterapia
(2)
Sport
(2)
Sportowcy
(2)
Wartość
(2)
Wychowanie
(2)
Wychowanie moralne
(2)
Zachowania młodzieży
(2)
Zachowania ryzykowne
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Anomia
(1)
Antropometria
(1)
Arteterapia
(1)
Auksologia
(1)
Autodestruktywność
(1)
Biologia rozwoju
(1)
Chirurgia urazowa
(1)
Choroby narządu ruchu
(1)
Chłopcy
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Diagnoza
(1)
Dieta
(1)
Dietetyka
(1)
Dojrzewanie płciowe
(1)
Dopalacze (substancje odurzające)
(1)
Dzieci niepełnosprawne
(1)
Dzieci w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Edukacja zdrowotna
(1)
Emocje
(1)
Fizjologia żywienia
(1)
Fizjologia żywienia w sporcie
(1)
Fizjoterapia
(1)
Globalizacja
(1)
Handel narkotykami
(1)
Internauci
(1)
Kształcenie
(1)
Kucharstwo
(1)
Kultura masowa
(1)
Leczenie dietą
(1)
Leczenie żywieniowe
(1)
Metody wychowawcze
(1)
Młodociani przestępcy
(1)
Młodzież z niepełnosprawnością
(1)
Nadwaga
(1)
Narkomania dzieci i młodzieży
(1)
Narkotyki
(1)
Nastolatki
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczanie on-line
(1)
Niemowlęta
(1)
Obraz samego siebie
(1)
Ortopedia dziecięca
(1)
Osoby niepełnosprawne
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Otyłość
(1)
Otyłość dzieci i młodzieży
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Pediatria
(1)
Piłka nożna
(1)
Pokolenie Z
(1)
Pomoc psychoogiczno-pedagogiczna
(1)
Postawa wobec zdrowia
(1)
Postępowanie z żywnością
(1)
Potrawy dietetyczne
(1)
Profilaktyka społeczna
(1)
Profilaktyka zdrowotna
(1)
Psychologia dziecka
(1)
Psychopatologia
(1)
Psychoterapia
(1)
Radzenie sobie ze stresem
(1)
Rany
(1)
Rany i urazy
(1)
Rekreacja
(1)
Rodzina
(1)
Rozwój człowieka
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Rzeczywistość wirtualna
(1)
Socjalizacja
(1)
Sport rekreacyjny
(1)
Temat: czas
2001-
(10)
1901-2000
(3)
1918-1939
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Województwo małopolskie (1999- )
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Województwo lubelskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo podlaskie (1999- )
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(15)
Poradnik
(8)
Monografia
(7)
Podręcznik
(7)
Raport z badań
(5)
Opracowanie
(3)
Antologia
(2)
Gry i zabawy ruchowe
(2)
Poradniki [Typ publikacji]
(2)
Przepisy kulinarne
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Monografie [Typ publikacji]
(1)
Podręczniki [Typ publikacji]
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(16)
Psychologia
(9)
Medycyna i zdrowie
(8)
Socjologia i społeczeństwo
(7)
Kultura fizyczna i sport
(6)
Biologia
(2)
Kulinaria
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
53 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.40543, P.40545, P.40546, II 38135, P.40541, P.40544, II 38137, II 38136, P.40542 (9 egz.)
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. V F 163 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III G 145 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37445 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II D 234 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37323 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. V F 166 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II A 177/2 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II A 177/1 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. V G 271 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. P.40303, P.40299, P.40302, P.40301, P.40300, II 37689, II 37688, II 37690 (8 egz.)
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III C 119 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. II C 479 Czyt. (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne. Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. z Wprowadzenia
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III H 192 Czyt. (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Główny nurt podjętych w niniejszej pracy problemów ogniskuje się wokół trzech zasadniczych pojęć, a mianowicie: transformacji systemowej, młodzieży oraz kultury fizycznej. Zazwyczaj, gdy przychodzi zmierzyć się nam z problemem, który łączy w sobie wiele odrębnych często wątków, staramy się odnaleźć pewne punkty orientacyjne pozwalające w miarę sprawnie poruszać się w owej złożonej materii. Transformacja (o czym bardziej szczegółowo będzie mowa w dalszych rozdziałach) bez względu na to, jaką formę przymiotnikową do niej dopiszemy (ustrojowa, systemowa) oznacza zmianę całościową, rozciągającą się na wszystkie obszary życia społecznego. W takich przypadkach najłatwiej zauważamy, jak dalece są one ze sobą powiązane, a ich autonomia jawi się już nie jako coś bardzo względnego, lecz skłonni jesteśmy sądzić, że w ogóle nie istnieje. Ów proces porządkowania narzuca w tym przypadku schemat zamykający się w kręgu trzech kategorii: polityki, gospodarki i społeczeństwa. Polityka to przede wszystkim sfera idei, ale też – poprzez fakt sprawowania władzy – możliwość stanowienia praw, które mogą w sposób zgodny z intencjami prawodawcy (lub też niezamierzony) wpływać na inne obszary życia społecznego. Gospodarka to machina tworząca materialne podstawy realizacji idei, ale też machina, której niesprawność może skutecznie atrakcyjność idei osłabiać. I wreszcie społeczeństwo, a więc poszczególne jednostki powiązane siecią wzajemnych relacji, które nie tylko starają odnaleźć się w tym wszystkim, lecz dokonują ustawicznej oceny własnego położenia, bilansu zysków i strat, a ewentualne niezadowolenie społeczne, jak pokazuje najnowsza historia, może nawet stworzyć sytuacje, które są w stanie doprowadzić do zmian w sferze polityki. „Rewolucje – jak sentencjonalnie stwierdza L. Kołakowski w swoich Miniwykładach o maxi-sprawach – są na ogół dziełem ludzi młodych...”. To w ich umysłach rodzą się idee, to oni są siłą prowadzącą do zmiany istniejącego porządku. Można oczywiście zastanawiać się czy to, co wydarzyło się w Polsce w okresie bezpośrednio poprzedzającym rok 1989 jak i latach następnych, w ścisłym tego słowa znaczeniu było rewolucją. Jednak bez względu na to, czy procesy te określimy tym właśnie mianem, ewolucją, transformacją, czy po prostu zmianą społeczną, bezsprzeczne pozostaje, że była ona dziełem ludzi młodych. W majowych i sierpniowych strajkach roku 1988 jak i w wielu innych działaniach poprzedzających obrady „Okrągłego stołu”(6.II-5.IV.1989 r.) ton nadawali przede wszystkim studenci i młodzi robotnicy. Przedstawiciele młodego pokolenia byli też siłą sprawczą wielu przemian, jakie później dokonywały się w kraju (np. strajki studentów w maju i czerwcu 1989 r., a więc już po podpisaniu porozumień „Okrągłego stołu” o rejestrację Niezależnego Zrzeszenia Studentów). Okres młodości osób objętych omawianymi tu badaniami przypadł na czas szczególny. Uczestnicy pierwszego badania dziś zbliżają się do czterdziestki, a niektórzy już ją przekroczyli. Wówczas, gdy stanowili „obiekt naukowych zainteresowań”, ich doświadczenia życiowe odnosiły się do czasów realnego socjalizmu, a czas wejścia w dorosłość przypadł na pierwsze lata okresu transformacji. Czas dorastania uczestników drugiego badania zbiegł się z jej kolejnymi dokonaniami, a wejście w dorosłe życie następuje w całkowicie innej rzeczywistości. Z punktu widzenia zdarzeń, które miały miejsce w naszym kraju, problemy kultury fizycznej trudno zaliczyć do najważniejszych. Ponieważ jednak podlegają one tym samym uwarunkowaniom, co wszystkie obszary życia społecznego, szereg działa reformatorskich objął także i ten obszar. I tu pojawia się pytanie, czy w tej odmienionej rzeczywistości uległ zmianie stosunek młodzieży do kultury fizycznej? Teoretycznie obie badane zbiorowości dzieli wszystko albo prawie wszystko. Różne doświadczenia wyniesione z czasu dorastania, odmienne problemy, z jakimi przyszło im się zmierzyć, a także świat wartości manifestujący się w zachowaniach i to nie tych wielkich, heroicznych, lecz zwykłych, codziennych, prozaicznych. Tak bowiem większość badanych postrzega kulturę fizyczną, jako jeden z elementów towarzyszących naszemu życiu. Element to ważny, ale – trochę na przekór temu, jak chcieliby widzieć ją ludzie profesjonalnie z kulturą fizyczną związani – nie najważniejszy. Wśród ogromu spraw i problemów, jakie niesie codzienność, zabiegi wokół własnego zdrowia, sprawności, dbałości o rozwój ustępują miejsca innym, często mającym wymiar czysto egzystencjalny. Zasadne więc wydaje się pytanie: czy przedstawiciele pokolenia końca epoki realnego socjalizmu i pokolenia epoki transformacji – mający tak różne doświadczenia życiowe, funkcjonujące w zgoła odmiennych warunkach – różnią się w podejściu do kultury fizycznej, czy też – wbrew temu, co można założyć – są oni do siebie bardzo podobni?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Sport nie generuje w sposób automatyczny edukacyjnych korzyści dla zawodników. Są one uzależnione od pod-miotów, które powinny świadomie budować wysokiej jakości interakcje w środowisku sportowym. W literaturze pedagogicznej dotyczącej sportu dzieci i młodzieży dokonano już wieloaspektowej analizy roli trenera i rodziców. Nie dostrzega się jednak faktu, że na boisku sportowym obecny jest również sędzia, którego rzadko nazywa się wychowawcą. Można zadać pytanie: gdzie zagubił się sędzia w myśleniu o edukacji sportowej? Warto zaangażować go w ten proces, a przynajmniej uświadomić, że prezentowane przez niego postawy i zachowania na boisku nie pozostają bez znaczenia dla intelektualnego, moralnego, emocjonalnego i społecznego rozwoju młodych zawodników. Celem badań o charakterze eksploracyjnym była ocena jakości interakcji sędziego z zawodnikami podczas rozgrywek piłki ręcznej i piłki nożnej dzieci w wieku 9–12 lat. Przyjęto następujące założenia: wszystkie podmioty zaangażowane w organizację sportu dzieci i młodzieży powinny świadomie wykorzystywać jego edukacyjny potencjał; sędzia jest ważnym ogniwem w edukacji sportowej; interakcje sędzia–zawodnik stanowią podstawowy mechanizm oddziaływań edukacyjnych sędziego. W badaniach wyróżniono trzy domeny interakcji: (1) wsparcie emocjonalne; (2) organizacja gry; (3) wsparcie instruktażowe. Celem badań było również porównanie jakości interakcji sędzia–zawodnik w piłce noż-nej i piłce ręcznej oraz sprawdzenie, czy poziom jakości tych interakcji różnicowały doświadczenie sędziowskie i wynik. Badaniami objęto łącznie 50 osób: 25 sędziów piłki nożnej i 25 sędziów piłki ręcznej. Sędziowie piłki nożnej po-siadali licencje Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej, a sędziowie piłki ręcznej Warszawsko-Mazowieckiego Związku Piłki Ręcznej. Wśród badanych było 43 mężczyzn i 7 kobiet. Do oceny jakości interakcji sędzia–zawodnik wykorzystano autorskie narzędzie bezpośredniej obserwacji Referee-Players’ Interaction Assessment Scoring System (R-PIASS). Interakcje sędzia–zawodnik obserwowano w trzech wyżej wymienionych domenach, na które składa się sześć wymiarów: pozytywny klimat, wrażliwość, kierowanie zachowaniem, biegłość, instruowanie, komunikowanie decyzji. Do opisu danych posłużono się podstawowymi metodami statystycznymi, takimi jak: średnia arytmetyczna, mediana, odchylenie standardowe, wartości procentowe itp. Normalność rozkładu zmiennych sprawdzono testem Shapiro-Wilka. W celu zbadania różnic w ocenach grup sędziów wyróżnionych ze względu na staż sędziowski i wynik meczu posłużono się nieparametrycznym testem U Manna-Whitneya oraz testem Chi-kwadrat Pearsona. Istotność po-między ocenianymi trzema domenami badano testem ANOVA Friedmana i w konsekwencji również testem Wil-coxona dla par obserwacji. Wewnętrzną spójność narzędzia zbadano przy pomocy współczynnika alpha Cronbacha. Strukturę związków między zmiennymi badano przy pomocy eksploracyjnej analizy czynnikowej (EFA). Czynniki główne wyodrębniono metodą składowych głównych (PCA) z rotacją Oblimin. Porównanie ocen jakości interakcji sędzia–zawodnik pomiędzy grupami sędziów wyróżnionymi ze względu na doświadczenie zawodowe nie wykazało istotnych statystycznie różnic zarówno wśród sędziów piłki nożnej, sędziów piłki ręcznej, jak i ogółu badanych w żadnym z sześciu wymiarów. Wyniki analiz wykazały również, że wynik meczu nie wpłynął istotnie na oceny sędziów piłki nożnej w żadnym wymiarze. Natomiast różnice te były istotne wśród sędziów piłki ręcznej w następujących wymiarach: kierowanie za-chowaniem (Z = -2,653; p < 0,05); biegłość (Z = -2,854; p < 0,05) oraz instruowanie (Z = -3,102; p < 0,05). Różnice te polegały na tym, że sędziowie sędziujący mecze z wyraźną przewagą jednej z drużyn zostali istotnie wyżej ocenieni w zakresie wyżej wymienionych wymiarów, niż sędziowie prowadzący mecze „na styku”. Z kolei, biorąc pod uwagę ogół badanych sędziów, wyniki przeprowadzonych analiz wykazały brak istotnych różnic we wszystkich wymiarach. Uzyskane w poszczególnych wymiarach oceny jakości interakcji sędzia–zawodnik przełożyły się na oceny wyszczególnionych domen. W siedmiostopniowej skali, niezależnie od badanej grupy, najwyżej została oceniona organizacja gry (piłka nożna 5,6±1,1; Mdn = 5,5; piłka ręczna 4,9±1,5; Mdn = 5,0). W grupie sędziów piłkarskich obserwowano natomiast istotnie wyższe wartości w zakresie wsparcia emocjonalnego (4,6±1,5; Me = 4,5 vs. 3,1±0,9; Me = 3,0) oraz wsparcia instruktażowego (5,2±1,8; Me = 6,0 vs. 4,2±1,4; Me = 4,0). Jeśli przyjmiemy, że sędzia powinien wspierać trenerów i rodziców w realizacji edukacyjnej funkcji sportu dzieci i młodzieży, to wyniki badań wskazują obszary jego działań, które można poprawić. Przeprowadzone badania do-starczyły empirycznych dowodów, mogących stać się pod-stawą do modyfikacji dotychczasowych programów szkoleniowych dla sędziów, prowadzonych przez lokalne i krajowe związki sportowe. Sędziów należy przeszkolić w budowaniu pozytywnego klimatu, polegającego na tworzeniu emocjonalnych więzi z zawodnikami (bliskość fizyczna, rozmowa towarzyska), wyrażających się entuzjastyczną postawą i radością z kontaktów (uśmiech, zaangażowanie, pozytywne reakcje, pozytywne komentarze, pełen szacunku i włączający język, używanie imion graczy, słuchanie graczy). Ponad-to, należy nauczyć ich aktywnego monitorowania emocjonalnych, poznawczych, społecznych i zdrowotnych potrzeb zawodników, a także reagowania na potrzeby graczy oraz rozwiązywania powstałych w związku z tym problemów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zasadniczymi celami tej pracy jest poznanie charakteru zmian jakie zaszły w budowie ciała oraz sprawności motorycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną badanych w 1993 roku i w 2004 roku. Dotychczas nie było rzetelnych i zweryfikowanych opracowań naukowych tych zagadnień. Fediuk (1988) w swoich pracach podkreśla głównie różnice między populacjami osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej