Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(383)
IBUK Libra
(35)
Forma i typ
Książki
(378)
Publikacje naukowe
(116)
Publikacje fachowe
(80)
Poradniki i przewodniki
(66)
Publikacje dydaktyczne
(59)
Publikacje popularnonaukowe
(55)
E-booki
(35)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(20)
Publikacje informacyjne
(17)
Druki ulotne
(4)
Publikacje promocyjne
(4)
Książki
(1)
Dostępność
tylko na miejscu
(233)
dostępne
(175)
wypożyczone
(9)
nieokreślona
(7)
Placówka
Magazyn
(185)
Czytelnia ogólna
(239)
Autor
Gowarzewski Andrzej (1945-2020)
(12)
Szmel Bożena Lidia
(12)
Dziubiński Zbigniew (1952- )
(9)
Grinberg Daniel (1950- )
(8)
Parczewski Adam (1949- )
(8)
Nerć Paweł A. (1963- )
(7)
Skalski Dariusz (1960- )
(7)
Kisiel Jarosław (1964- )
(6)
Kisiel Krzysztof
(6)
Molik Bartosz
(6)
Kulesza Jerzy A. (1944- )
(5)
Lepioszka Marcin (1979- )
(5)
Małolepszy Eligiusz (1963- )
(5)
Pazdej Piotr
(5)
Warchoł Krzysztof
(5)
Węglarz Józef (1949- )
(5)
Bronikowski Michał
(4)
Cynarski Wojciech Jan (1965- )
(4)
Czarnomska Małgorzata
(4)
Malinowska-Kowalczyk Paulina
(4)
Przybyszewski Tomasz
(4)
Sytar Jakub
(4)
Szymański Włodzimierz
(4)
Zduńczyk Marlena
(4)
Żołyński Stanisław
(4)
Bilska Maria
(3)
Cieślak Piotr
(3)
Drozdek-Małolepsza Teresa
(3)
Firek Wiesław
(3)
Godlewski Piotr
(3)
Kałużny Krzysztof
(3)
Kierczak Urszula
(3)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(3)
Kozłowski Waldemar Antoni
(3)
Krauze Andrzej (1947- )
(3)
Kunysz-Rozborska Magdalena
(3)
Mizera Justyna
(3)
Pokrywka Andrzej
(3)
Schmidt Romuald
(3)
Stępień-Załucka Beata
(3)
Szujecki Krzysztof (1987- )
(3)
Vute Rajko
(3)
Warchoł Waldemar
(3)
Białek Jakub (1993- )
(2)
Bodasińska Anna
(2)
Chaliburda Ireneusz
(2)
Czarnecki Dawid
(2)
Czypionka Patryk
(2)
Delavier Frédéric
(2)
Folga Andrzej
(2)
Gierczuk Dariusz
(2)
Glatzel Paul
(2)
Gnat Rafał (kultura fizyczna)
(2)
Grabara Małgorzata
(2)
Gundill Michael
(2)
Główczyńska Renata
(2)
Hanusz Halina
(2)
Iskra Janusz (1959- )
(2)
Iyengar B. K. S. (1918-2014)
(2)
Jasiński Ryszard (kultura fizyczna)
(2)
Jaślikowska-Sadowska Teresa
(2)
Jedel Joanna
(2)
Jegier Anna
(2)
Kamiński Robert
(2)
Kamiński Robert (1973- )
(2)
Karpiński Dariusz (trener)
(2)
Kaźmierczak Arkadiusz
(2)
Klukowski Krzysztof (1945- )
(2)
Kopiczko Anna (kultura fizyczna)
(2)
Kołodziej Rafał (kultura fizyczna)
(2)
Kończak Jarosław
(2)
Krause Tomasz Jakub
(2)
Lenartowicz Michał
(2)
Lenartowicz Michał (kultura fizyczna)
(2)
Lepioszka Jarosław
(2)
Malchrowicz-Mośko Ewa
(2)
Mamcarz Artur (1958- )
(2)
Matecki Piotr
(2)
Małek Łukasz A. (1980- )
(2)
Nitecka-Walerych Anna
(2)
Nowak Paweł Fryderyk (1977- )
(2)
Nowocień Jerzy
(2)
Okęcki Mateusz
(2)
Organista Natalia
(2)
Osmolski Władysław (1883-1935)
(2)
Ossowski Zbigniew (kultura fizyczna)
(2)
Pawlikowska-Piechotka Anna
(2)
Podgajna Aneta
(2)
Pol Michał
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Płoszaj Katarzyna
(2)
Ryszka Marcin (1990- )
(2)
Sadowski Jerzy (kultura fizyczna)
(2)
Stefaniak Tadeusz
(2)
Stuła Aleksander
(2)
Stykowski Adrian
(2)
Szafkowski Zbigniew (1938-2020)
(2)
Szefer-Bujnowicz Iwona
(2)
Szeliga Łukasz
(2)
Szwarc Andrzej
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(184)
2010 - 2019
(225)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(334)
1901-2000
(7)
1918-1939
(3)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(415)
nieznany (l a)
(1)
nieokreślony (s.l.)
(1)
Język
polski
(409)
angielski
(6)
nieznany (ol)
(1)
nieznany (po)
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(28)
Trenerzy i instruktorzy sportowi
(25)
Nauczyciele
(21)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(11)
9-13 lat
(10)
Szkoły podstawowe
(10)
Dzieci
(9)
Sportowcy
(9)
Fizjoterapeuci
(8)
Młodzież
(7)
14-17 lat
(6)
Klasa 1.
(5)
Klasa 2.
(5)
Klasa 4.
(5)
Klasa 5.
(5)
Klasa 3.
(4)
Klasa 6.
(4)
Klasa 7.
(4)
Klasa 8.
(4)
6-8 lat
(3)
Lekarze
(3)
Nauczyciele nauczania początkowego
(3)
Pedagodzy
(3)
Rodzice
(3)
Dowódcy
(2)
Kardiolodzy
(2)
Licea
(2)
Przedszkola
(2)
Sternik motorowodny
(2)
Szkoły branżowe I stopnia
(2)
Szkoły branżowe II stopnia
(2)
Technikum
(2)
Trenerzy personalni
(2)
0-5 lat
(1)
Androlodzy
(1)
Animatorzy czasu wolnego
(1)
Dietetycy
(1)
Dietetycy i żywieniowcy
(1)
Działacze sportowi
(1)
Endokrynolodzy
(1)
Kibice
(1)
Kobieta
(1)
Kulturyści
(1)
Lekarze medycyny sportowej
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Lekarze sportowi
(1)
Lekkoatleci
(1)
Menedżerowie
(1)
Narciarze
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nurkowie
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Psycholodzy
(1)
Sędziowie sportowi
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Trenerzy fitness
(1)
Trenerzy jiu-jitsu
(1)
Uczeni
(1)
Zawodnicy
(1)
Żeglarze
(1)
Żeglarze jachtowi
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Temat
Trening sportowy
(66)
Sport
(56)
Sportowcy
(55)
Aktywność fizyczna
(43)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(33)
Zawody sportowe
(32)
Piłka nożna
(31)
Kultura fizyczna
(21)
Gry i zabawy ruchowe
(13)
Ćwiczenia siłowe
(13)
Mecze piłkarskie
(12)
Sporty
(11)
Wysiłek fizyczny
(11)
Lekkoatletyka
(10)
Ćwiczenia fizyczne
(10)
Igrzyska Olimpijskie
(9)
Kobieta
(9)
Studenci
(9)
Boks
(8)
Jujitsu
(8)
Odpoczynek
(8)
Osiągnięcia sportowe
(8)
Prawo sportowe
(8)
Ruch olimpijski
(8)
Sport rekreacyjny
(8)
Sprawność fizyczna
(8)
Turystyka
(8)
Fizjologia żywienia w sporcie
(7)
Kluby sportowe
(7)
Medycyna sportowa
(7)
Osoby w wieku starszym
(7)
Piłkarze nożni
(7)
Pływanie
(7)
Rehabilitacja medyczna
(7)
Chód sportowy
(6)
Dzieci
(6)
Edukacja prozdrowotna
(6)
Joga
(6)
Organizacje sportowe
(6)
Siatkówka (sport)
(6)
Sponsoring
(6)
Żeglarstwo
(6)
Bokserzy
(5)
Ciało ludzkie
(5)
Fair play
(5)
Fitness
(5)
Igrzyska paraolimpijskie
(5)
Imprezy sportowe
(5)
Kinezyterapia
(5)
Młodzież
(5)
Osoby z niepełnosprawnością
(5)
Sportowcy z niepełnosprawnością
(5)
Sporty wirtualne
(5)
Sprawność motoryczna
(5)
Środki dopingowe
(5)
Dietetyka
(4)
Fizjologia sportu
(4)
Gimnastyka
(4)
Gry i zabawy dziecięce
(4)
Igrzyska olimpijskie
(4)
Marketing sportowy
(4)
Metody nauczania
(4)
Mięśnie
(4)
Odżywianie
(4)
Olimpijczycy (sportowcy)
(4)
Piłka ręczna
(4)
Rozwój fizyczny dziecka
(4)
Trening (sport)
(4)
Walka wręcz
(4)
Wydolność fizyczna
(4)
Zdrowe odżywianie
(4)
Bezpieczeństwo
(3)
Diagnostyka medyczna
(3)
Dieta
(3)
Gimnastyka lecznicza
(3)
Golf (sport)
(3)
Igrzyska Paraolimpijskie
(3)
Kibice
(3)
Kręgosłup
(3)
Kulturystyka
(3)
Nauczanie
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Nauczyciele
(3)
Polityka oświatowa
(3)
Promocja zdrowia
(3)
Rekordy sportowe
(3)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(3)
Sport akademicki
(3)
Suplementy diety
(3)
Teoria sportu
(3)
Trening mentalny
(3)
Trening zdrowotny
(3)
Uczelnie wychowania fizycznego
(3)
Urazy
(3)
Wartość odżywcza
(3)
Współzawodnictwo
(3)
Zapotrzebowanie pokarmowe
(3)
Zarządzanie
(3)
Zdrowy styl życia
(3)
Żywienie sportowców
(3)
Temat: czas
2001-
(143)
1901-2000
(104)
1945-1989
(32)
1801-1900
(21)
1989-2000
(21)
1918-1939
(14)
1901-1914
(4)
1401-1500
(3)
1701-1800
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
1001-1100
(2)
101-200
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1914-1918
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
401-500
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
501-600
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
601-700
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
701-800
(2)
800-701 p.n.e.
(2)
801-900
(2)
901-1000
(2)
do 801 p.n.e.
(2)
1939-1945
(1)
2000-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(96)
Europa
(5)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(4)
Biała Podlaska (woj. lubelskie)
(3)
Chełm (woj. lubelskie)
(3)
Tokio (Japonia)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Ateny (Grecja)
(2)
Chiny
(2)
Gdynia (woj. pomorskie)
(2)
Paryż (Francja)
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Amsterdam (Holandia)
(1)
Antwerpia (Belgia)
(1)
Biała Podlaska (woj. lubelskie ; okolice)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Francja
(1)
Helsinki (Finlandia)
(1)
Indie
(1)
Kaszuby
(1)
Kraje muzułmańskie
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Krynica-Zdrój (woj. małopolskie, pow. nowosądecki, gm. Krynica-Zdrój)
(1)
Kłomnice (woj. śląskie, pow. częstochowski, gm. Kłomnice)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Los Angeles (Stany Zjednoczone, stan Kalifornia)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Mezopotamia (kraina historyczna)
(1)
Powiat chełmski (1919-1939)
(1)
Rejowiec Fabryczny (woj. lubelskie, pow. chełmski, gm. Rejowiec Fabryczny)
(1)
Saint Louis (Stany Zjednoczone, stan Missouri)
(1)
Sopot (woj. pomorskie)
(1)
Starożytna Grecja
(1)
Starożytny Egipt
(1)
Starożytny Rzym
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Terespol (woj. lubelskie, pow. bialski, gm. Terespol)
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Województwo śląskie (1999- )
(1)
Włochy
(1)
Łotwa
(1)
Świat
(1)
Gatunek
Poradnik
(85)
Opracowanie
(79)
Praca zbiorowa
(54)
Monografia
(44)
Podręcznik
(38)
Publikacja bogato ilustrowana
(25)
Raport z badań
(18)
Encyklopedia
(15)
Biografia
(12)
Materiały pomocnicze
(10)
Księga pamiątkowa
(6)
Przepisy kulinarne
(6)
Scenariusz zajęć
(6)
Broszura
(5)
Program nauczania
(5)
Vademecum
(5)
Wywiad dziennikarski
(5)
Antologia
(4)
Poradniki [Typ publikacji]
(4)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Podręczniki [Typ publikacji]
(3)
Reportaż
(3)
Słownik biograficzny
(3)
Gry i zabawy ruchowe
(2)
Kronika
(2)
Publikacje dla dzieci
(2)
Słownik terminologiczny
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Atlas anatomiczny
(1)
Atlasy [Typ publikacji]
(1)
Biogram
(1)
Informator
(1)
Kalendarium
(1)
Katalog medali
(1)
Katalog wystawy
(1)
Opisy przypadków [Typ publikacji]
(1)
Prace zebrane [Typ publikacji]
(1)
Przewodnik tematyczny
(1)
Publicystyka
(1)
Sprawozdanie
(1)
Słownik angielsko-polski
(1)
Słownik polsko-angielski
(1)
Ćwiczenia laboratoryjne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura fizyczna i sport
(334)
Historia
(102)
Medycyna i zdrowie
(53)
Edukacja i pedagogika
(48)
Socjologia i społeczeństwo
(16)
Filozofia i etyka
(9)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(9)
Zarządzanie i marketing
(9)
Psychologia
(8)
Kulinaria
(6)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(4)
Kultura i sztuka
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Hobby i czas wolny
(3)
Językoznawstwo
(3)
Nauka i badania
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Religia i duchowość
(2)
++ Hobby i czas wolny
(1)
++ Kultura fizyczna i sport
(1)
Chemia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Matematyka
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
418 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zajęcia z elementami sportów walki w szeroko rozumianej aktywności fizycznej stają się obecnie coraz bardziej popularne. Są kierowane głównie do młodej grupy odbiorców, przy czym pojawiają się coraz to nowe nazwy Japońskich, Koreańskich, Chińskich, Izraelskich czy Brazylijskich sztuk walki. W większości przypadków działają one na komercyjnych zasadach, oferują więc to na co jest w danym momencie zapotrzebowanie, zmieniając nazwę oferowanej sztuki walki na jeszcze bardziej dziwnie brzmiącą. W ten sposób pojawiło się całe mnóstwo propozycji (bo przecież nie dyscyplin czy sztuk walki), których działalność sprowadza się do propagowania coraz bardziej brutalnych form walki. Alternatywą brutalizacji zachowań społecznych pozostają sporty walki, w których w oparciu o doświadczenia trenerskie oraz teorie sportu wypracowane zostały zasady i metody oddziaływania na młody organizm. Przy czym oddziaływanie to dotyczy nie tylko sfery fizycznej ale również i duchowej. Zapasy, choć pewnie większe wrażenie zrobiłbym używając nazwy (ang.) WRESTLING, dają niezwykłą możliwość wpływania na rozwój młodego organizmu. W trakcie treningu następuje rozwój wszystkich cech fizycznych: siły, szybkości, gibkości, wytrzymałości. Elementy walk zapaśniczych znajdują się w programach wychowania fizycznego w USA, Niemczech, Turcji czy Mongolii. Książka ta z uwagi na duże braki w literaturze z zakresu tej dziedziny kultury fizycznej, w pierwszej kolejności stanowi odpowiedź na liczne zapytania moich studentów i studentek, którym przybliżałem tę dyscyplinę sportu. Mam nadzieję, że będzie ona stanowić dla nich źródło motywacji do ciągłego poszukiwania i prowadzenia własnych przemyśleń w przyszłej pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Drugą grupą, do której skierowana jest ta książka są oczywiście instruktorzy i młodzi trenerzy zapasów, którzy dzięki niej będą mogli uzupełnić swój warsztat pracy. Dla doświadczonych trenerów, trenerów kadry, chciałbym by była ona inspiracją do propagowanie zapasów poprzez publikacje swoich doświadczeń i wiedzy trenerskiej, gdyż w tym zakresie jest jeszcze dużo do zrobienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem tej monografii jest próba opisania autotelicznych stanów umysłu sportowców w oparciu o wskaźniki osobowościowe, elektrofizjologiczne oraz procesy mentalne w przygotowaniu do treningu sportowego, zawodów sportowych i odpoczynku. Poszukiwano odpowiedzi na pytania o udział proce-sów mózgowych i osobowości w aspekcie autoteliczności umysłu i uwagi w wytwarzaniu podstawo-wych dla sportowców stanów umysłu, które nazwano: autoteliczny stan gotowości uwagi, autoteliczny stan zaangażowania uwagi i „stan alfa”. Za pomocą EEG zarejestrowano zmiany aktywności bioelek-trycznej mózgu po treningach neurofeedback-EEG w spoczynku i w ruchu oraz relaksacji audio-wizualnej i autogennej. Treningi te wykorzystano do modulacji aktywności mózgu (stanów umysłu) i poprawy uwagi podczas treningu i zawodów sportowych oraz wywołania stanu relaksu podczas odpo-czynku. Wykazano, że podczas treningów neurofeedback-EEG następuje wzbudzenie aktywności bioe-lektrycznej mózgu w obszarach zaangażowanych. Zauważono także, że przez potęgowanie stanu relak-su, po treningach relaksacji audio-wizualnej i autogennej, zmienia się moc w pasmie alpha. Dane empi-ryczne wskazują również, że stymulacja treningiem neurofeedback-EEG oraz treningiem relaksacji au-dio-wizualnej i autogennej może mieć wpływ na aktywność mózgu, wyrażaną zmianami w międzypół-kulowej synchronizacji mózgu i wydajność umysłu sportowców. Można mieć nadzieję, że porównanie EEG wykonanego przed i po treningach neurofeedback-EEG może pomóc w wyborze strategii przygo-towania mentalnego sportowców. Należy jednak dodać, że budowanie psychologicznego modelu auto-telicznego zaangażowania uwagi w sporcie, w oparciu o analizę poczucia autonomii, poczucia lokaliza-cji kontroli, stylu percepcyjnego, cech osobowości, wymiarów zaangażowania oraz aktywności bioelek-trycznej mózgu sportowca, wymaga integracji wiedzy dotyczącej kontekstu organizacyjnego (cechy dyscypliny sportowej).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37807 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu to recenzowane czasopismo naukowe, w którym publikowane są prace obejmujące różne dziedziny społecznych i humanistycznych nauk o wychowaniu fizycznym, sporcie, rekreacji, turystyce, zdrowiu i rehabilitacji. Czasopismo w nowej formule, po kilkuletniej przerwie, ukazuje się od 2007 roku. W rankingu czasopism MNiSW w 2013 roku otrzymało 5 punktów. Jest indeksowane w bazach Index Copernicus, CEJSH (the Central European Journal of Social Sciences and Humanities) oraz EBSCO. Do druku przyjmowane są artykuły zarówno w języku polskim, jak i w językach kongresowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Prezentowana praca jest poświęcona ekonomiczno-finansowym aspektom funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze sportu, turystyki i rekreacji. Opracowanie zawiera elementy analizy z szeroko rozumianego biznesu sportowo-turystycznego w Polsce. Należy zaznaczyć, że aktualnie nie jest dostępnych wiele opracowań na ten temat, a jeśli nawet są to raczej dotyczą poszczególnych zagadnień niż całościowego, kompleksowego potraktowania. Na tym tle niniejsze opracowanie uzupełnia lukę sprowadzającą się do nikłej wiedzy dotyczącej ekonomiczno-finansowej strony sektora sportu, turystyki i rekreacji. Przy czym coraz aktualniejsze staje się to, że obszar sportu, turystyki i rekreacji musi być traktowany jak każdy inny sektor gospodarki z uwzględnieniem jego specyfiki polegającej na tym, że trzeba realizować równanie: duże środki finansowe – bardzo dobre wyniki gospodarcze – jeszcze większe przychody. Zasadniczym celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena problemów ekonomiczno-finansowego funkcjonowania przedsiębiorstw w sferze sportu i rekreacji. Podstawowa hipoteza badawcza zmierza do tego:W jaki sposób przedsiębiorstwa i firmy sektora sportu, turystyki i rekreacji realizują na rynku wolno-konkurencyjnym, w warunkach konkurencyjności międzynarodowej zadania i cele przeznaczone dla podmiotów typowych dla gospodarki rynkowej. Jakie warunki powinny być spełnione, aby spełnić wymagania stawiane przez wymogi rynkowe dla przedsiębiorstw z obszaru sportu, turystyki i rekreacji? Jakie powinny być zasady i możliwości finansowania przedsiębiorstw z tego obszaru w Polsce? W pracy zostały wykorzystane podstawowe metody badawcze takie jak: analiza, dedukcja czy wnioskowanie logiczne. Stały się one niezbędne do oceny ta-kich zjawisk jak: konkurencyjność, rentowność, czy analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Praca ma charakter przeglądu ułatwiającego studiowanie i szybkie odnajdowanie kluczowych pojęć, formułowanie sytuacji problemowych oraz poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące pytania. Jej struktura została ułożona w sposób zapewniający jasność i logiczność przyjętych analiz. W rozdziale pierwszym zostały omówione podstawowe pojęcia z zakresu podejmowania działalności przedsiębiorczej. Omówiono klasyfikacje i podstawowe problemy związane z wyborem formy prawnej działalności gospodarczej. Rozdział drugi poświęcono analizie przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji. Zostały w nim omówione podstawy przewagi konkurencyjnej oraz czynniki wpływające na konkurencyjność. W rozdziale trzecim została scharakteryzowana problematyka analizy ekonomicznej. Zostały tam omówione w pierwszej kolejności pojęcie, istota, zakres oraz obszary analizy ekonomicznej. W rozdziale czwartym została podjęta problematyka sposobów finansowania działalności przedsiębiorstw z różnych źródeł. Rozdział piąty obejmuje problematykę i obszary analizy przedsiębiorstwa w otoczeniu fiskalnym. Zostały w nim wyeksponowane podstawowe elementy istoty podatku, ich rodzaje oraz formy opodatkowania podmiotów gospodarczych. W rozdziale szóstym został przedstawiony problem znaczenia biznes planu w działalności przedsiębiorstwa. Zostały scharakteryzowane elementy istotne biznes planu oraz znaczenie ryzyka w jego tworzeniu. Rozdział siódmy został poświęcony roli i zadania analizy ekonomicznej w ocenie przedsiębiorstwa. W ten sposób został uzupełniony i pogłębiony rozdział III. Rozdział VIII ocenia działalność gospodarczą przedsiębiorstw w obszarze STiR. Poddane analizie problemy nie tworzą kompendium wiedzy podstawowej z zakresu ekonomii i analizy ekonomiczno-finansowej. Są to tylko wybrane, zasadnicze kwestie stanowiące istotę omawianych zagadnień i jak każdy wybór wynikający z celów i ograniczeń, mogą tworzyć potrzebę szerszego ich poznawania przez czytelnika. Jego adresatami są głównie studenci kierunków wychowanie fizyczne i sport, którzy sygnalizując potrzebę zaistnienia tego rodzaju opracowania spowodowali, że powstała dla lepszej współpracy uczących i studiujących. Podręcznik jest pracą pracowników Katedry Organizacji, ekonomii i zarządzania Wydziału Wychowania |Fizycznego AWF Józefa Piłsudskiego w Warszawie, którzy tworząc poszczególne fragmenty książki, wnieśli zarówno własne pomysły i przemyślenia, jak i ujęcia problemów które można odnaleźć w istniejących podręcznikach z tej dziedziny wiedzy. Autorzy opracowania mają nadzieję, że taka prezentacja materiału i zagadnień ułatwi poznawanie i zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących ekonomii sportu i podejmowania działalności gospodarczej w sporcie, turystyce i rekreacji oraz stanie się podstawą szerokiej wymiany poglądów na temat profesjonalnego podejścia do przedsiębiorstw funkcjonujących w obszarze sportu, turystyki i rekreacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem tej książki jest przybliżenie relacji między sportem i pedagogiką, a dokładniej ukazanie związków nauk o sporcie z naukami o wychowaniu. Przedstawia ona panoramę pojęć, problemy występujące w teorii i praktyce, a także perspektywy badań pedagogicznych w sporcie. Została napisana z myślą o potrzebach środowisk akademickich, które w swych zadaniach ustawowych mają kształcenie studentów w zakresie organizacji i funkcjonowania sportu we współczesnej cywilizacji i kulturze. Uczelnie obowiązek kształcenia studentów łączą z badaniami naukowymi prowadzonymi na rzecz sportu jako zjawiska społecznego i kulturowego. Sport nowożytny mający ponad stupięćdziesięcioletnią tradycję jest współcześnie dynamiczną formą życia społecznego. Wymaga przez to ciągłej uwagi środowiska naukowego oraz permanentnego doskonalenia własnych instytucji. (…) W książce zaprezentowano genezę i historyczny rozwój nauk o kulturze fizycznej. Przeprowadzono opis i przegląd zdarzeń, faktów budujących wiedzę na temat wychowania fizycznego. To ono było inspiracją i dało początek rozwoju pedagogiki sportu. Ukazano rozwój nauk o kulturze fizycznej na tle dynamicznie rozwijającego się sportu na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawiono rozwój nauki o sporcie oraz sposoby utrwalania jej pozycji w systemie nauk. Książka jest próbą ukazania nowych przestrzeni badań pedagogicznych w sporcie. Wskazuje nowe kierunki myślenia pedagogicznego w sporcie i o sporcie, ukazuje rolę sportu jako środka wychowania dla przyszłości. W rzeczywistości współczesnej sport zdecydowanie zdominował aktywność fizyczną na tyle, że nauka o nim wyodrębniła się jako subdyscyplina w naukach o kulturze fizycznej. Wszelkie wytwory badawcze i praktyczne działania, w tym technologia treningu sportowego mieszczą się w empirycznej pedagogice sportu. Jest ona uszczegółowieniem ogólnej teorii pedagogicznej, jej założeń, prawidłowości i globalnych praw wraz z mechanizmami usytuowanymi w sporcie. Trening sportowca jest procesem pedagogicznym, obejmuje sferę dydaktyczną i wychowawczą. Dlatego istnieje potrzeba utrwalania dorobku pedagogiki sportu w zakresie nauk o kulturze fizycznej i praktyce sportowej. Obejmuje ona genezę i rozwój pedagogiki sportu w Polsce. Ukazuje przeobrażenia współczesnego sportu i rolę współzawodnictwa we współczesnej kulturze. Prezentuje zasady i metody edukacyjne w treningu sportowym oraz sylwetkę trenera jako jego organizatora. Kładzie akcent na takie kształtowanie postaw wobec sportu, aby służył on celom ogólnowychowawczym. W procesie tym istotną rolę odgrywa olimpizm jako źródło wartości uniwersalnych. Myślenie pedagogiczne w sporcie powinno być ukierunkowane na kształtowanie zdolności rozumienia i refleksyjnego traktowania sensu sportu jako fenomenu cywilizacyjnego wpływającego na obraz współczesnego świata.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Klasyfikacja zawodników niepełnosprawnych wydaje się zasadniczym problemem współczesnego sportu paraolimpijskiego. Jednak brak naukowej weryfikacji regulaminów klasyfikacji może stanowić istotną przeszkodę w dalszym rozwoju sportu na poziomie Igrzysk Paraolimpijskich. Sformułowano cztery cele pracy. Pierwszym była ocena wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych, drugim - charakterystyka skuteczności i aktywności gry zawodników różnych klas startowych w wybranych grach zespołowych niepełnosprawnych. Trzecim celem pracy była ocena systemów klasyfikacyjnych w wybranych dyscyplinach paraolimpijskich, czwartym – opracowanie kryteriów oceny (wartości referencyjne) wydolności beztlenowej zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Sformułowano dwie hipotezy badawcze: 1. Wydolność beztlenowa i skuteczność gry pozwalają na zweryfikowanie regulaminów klasyfikacji w zespołowych grach sportowych niepełnosprawnych. 2. Wydolność beztlenowa oraz skuteczność w grach zespołowych związane są z możliwościami medyczno- funkcjonalnymi zawodników niepełnosprawnych. Dla weryfikacji postawionych hipotez badawczych oraz realizacji celów pracy zastosowano ocenę wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych oraz skuteczności i aktywności gry zawodników z dysfunkcją narządu ruchu. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano grupę zawodników (mężczyźni) trenujących piłkę siatkową na siedząco oraz na stojąco, a także koszykówkę na wózkach. Do oceny wydolności beztlenowej wyselekcjonowano kobiety (n = 69) i mężczyzn (n = 301) z dysfunkcją narządu ruchu uprawiających sport. Badanych podzielono na trzy podstawowe grupy funkcjonalne (A, B, C) oraz trzy kategorie wiekowe (18 – 25 lat, 26 – 35 lat, powyżej 35 lat). Pomiaru wydolności beztlenowej mięśni kończyn górnych dokonano w 30-sekundowym teście Wingate przeprowadzonym na ergometrze ręcznym. Oceny skuteczności gry przeprowadzono na grupie zawodników trenujących koszykówkę na wózkach, rugby na wózkach oraz piłkę siatkową na siedząco, reprezentujących najwyższy poziom zaawansowania sportowego. Dokonano obserwacji gry sportowców niepełnosprawnych podczas następujących zawodów: Mistrzostw Świata w Koszykówce na Wózkach Kobiet i Mężczyzn (Amsterdam, 2006 r.), Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej na Siedząco Kobiet i Mężczyzn (Roermond, 2006 r.) oraz Mistrzostw Europy w Rugby na Wózkach (Middlefart, 2005 r.). Badania wydolności beztlenowej oraz skuteczności gry pozwoliły na weryfikację systemów klasyfikacyjnych w koszykówce na wózkach, rugby na wózkach i piłce siatkowej na siedząco. Dodatkowo opracowano wartości referencyjne 30-sekundowego testu Wingate. Na podstawie przeprowadzonych badań potwierdzono dwie hipotezy badawcze pracy. Stwierdzono, między innymi, że skuteczność gry i wydolność beztlenowa stanowią obiektywne kryterium klasyfikacji zawodników niepełnosprawnych w sporcie paraolimpijskim. Im większe ograniczenie aktywności (większa dysfunkcja narządu ruchu), tym niższa wydolność beztlenowa i skuteczność gry zawodników. Wyniki badań wskazały istnienie trzech zasadniczych grup medyczno-funkcjonalnych zawodników z dysfunkcją narządu ruchu, zróżnicowanych pod względem wydolności beztlenowej kończyn górnych. Bezwzględna moc średnia w 30-sekundowym teście Wingate na ergometrze ręcznym jest wskaźnikiem najbardziej różnicującym zawodników niepełnosprawnych. Wskazano na możliwość modyfikacji systemu klasyfikacji sportowców w koszykówce na wózkach i rugby na wózkach, potwierdzono natomiast prawidłowość zastosowanego regulaminu klasyfikacji w piłce siatkowej na siedząco.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu to recenzowane czasopismo naukowe, w którym publikowane są prace związane z szeroko pojętą aktywnością fizyczną i ruchem człowieka, wychowaniem fizycznym, wychowaniem zdrowotnym, sportem, rekreacją i turystyką oraz rehabilitacją i fizjoterapią. Obecnie czasopismo wydawane jest w czterech tomach rocznie i w nowej formule, po kilkuletniej przerwie, ukazuje się od 2007 roku. W rankingu czasopism MNiSW w 2010 roku otrzymało 2 punkty. Jest indeksowane w bazach Index Copernicus oraz EBSCO. Tom 36 zawiera zbiór tekstów będących efektem badań i przemyśleń filozofów, socjologów, filologów, antropologów, kulturoznawców, słowem tych wszystkich, dla których zagadkowość fenomenu ludzkiej cielesności stanowi poznawcze wyzwanie (ze wstępu).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka ta poświęcona jest problematyce nierówności społecznych i ich ekspresji w dziedzinie kultury określanej mianem kultury fizycznej. Proponuję w niej – nowe w naukach o kulturze fizycznej w Polsce, choć na świecie obecne od wielu lat – spojrzenie na społeczne zróżnicowanie socjalizacji do sportu, uczestnictwa w sporcie i rekreacji ruchowej oraz konsumpcji sportowej (jako form uczestnictwa w kulturze) z perspektywy klasowej teorii społecznej francuskiego socjologa Pierre’a Bourdieu. Badania empiryczne i analizy teoretyczne przeprowadzone w ramach projektu badawczego, którego efektem jest niniejsza publikacja, stanowiły więc próbę testowania teorii Bourdieu w dziedzinie sportu i rekreacji ruchowej we współczesnym społeczeństwie polskim oraz sprawdzenia wyróżniającego (w terminologii Bourdieu – dystynktywnego) potencjału tych praktyk społecznych. Tego typu badania nie były dotychczas w Polsce realizowane na szerszą skalę ani w naukach o kulturze fizycznej, ani w obrębie socjologii, która nadal w niewielkim stopniu jest zainteresowana problematyką sportu i rekreacji ruchowej. W latach poprzedzających przemianę ustrojową z roku 1989 w polskich zorientowanych społecznie naukach o kulturze fizycznej kategoria klasy społecznej była silnie eksploatowana z perspektywy marksistowskiej. W latach późniejszych spowodowało to ideową negację tej kategorii analitycznej i czasowe odwrócenie się od niej badaczy. Efektem dominacji jednego paradygmatu klasowego oraz późniejszego ogólnego odwrotu od tej kategorii analitycznej było między innymi swoiste przeoczenie klasowej koncepcji teoretycznej Bourdieu rozwijanej przez niego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Tymczasem na świecie była ona i jest chętnie (choć nie bezkrytycznie) wykorzystywana w społecznych badaniach sportu, rekreacji ruchowej i wychowania fizycznego. W tej pracy unikam przywoływania zideologizowanych marksistowskich pojęć sportu robotniczego i masowego, obecnych w naukach o kulturze fizycznej w okresie PRL-u, mając oczywiście świadomość ich historycznego miejsca w dorobku tej dyscypliny naukowej, przede wszystkim po to, aby nie wikłać teorii Bourdieu w dyskurs ideologiczny, a jednocześnie umożliwić jak najświeższe spojrzenie na jego koncepcję klasowego zróżnicowania społecznego. Współcześnie kategoria klasy społecznej jest nadal obecna w naukach o kulturze fizycznej i poza nimi, choć zmieniają się sposoby jej interpretowania, o czym piszę szerzej w rozdziale 1.7. Problematyka klasowa pojawia się także w większości współczesnych książek i podręczników socjologii sportu i kultury fizycznej. Jednym z głównych zagadnień analizowanych w tej pracy jest proces rodzinnej transmisji kultury fizycznej i przekazu kapitału kulturowego (w formie kapitału kultury fizycznej – czyli między innymi gustów dotyczących sportu i rekreacji ruchowej w zakresie uczestnictwa i konsumpcji sportowej) przez rodziców dzieciom oraz klasowych uwarunkowań tych procesów. Problem ten wiąże się ściśle z moimi dotychczasowymi zainteresowaniami badawczymi, czyli między innymi problematyką socjalizacji do sportu i kultury fizycznej rodziny. W badaniach empirycznych skupiłem się na sporcie i rekreacji ruchowej. Nie wkraczałem w istotną i także poruszaną w pracach Bourdieu problematykę ciała, cielesności czy dbałości o higienę i urodę, które również zajmują ważne miejsce w naukach o kulturze fizycznej. Była to świadoma decyzja związana z założeniem teoretycznym i metodologicznym ograniczenia liczby praktyk kulturowych na rzecz ich bardziej szczegółowej analizy. W badaniach skupiłem się więc na poszukiwaniu sposobów rozumienia i sensu nadawanego przez respondentów praktykom sportowo-rekreacyjnym poprzez jakościowe wywiady pogłębione, a także – przy zachowaniu zakresu problematyki – na rozszerzeniu zakresu wnioskowania poprzez przeprowadzenie reprezentatywnych badań ogólnopolskich. Chciałem dowiedzieć się, czy we współczesnym społeczeństwie polskim dostrzega się znaczenie sportu i rekreacji ruchowej jako potencjalnego lub realnego wskaźnika statusu społecznego i pozycji społecznej oraz czy polscy rodzice w swoich decyzjach i działaniach związanych z własną aktywnością sportowo-rekreacyjną, a także z aktywnością sportowo-rekreacyjną swoich dzieci uwzględniają statusowy charakter takich aktywności. Chciałem również sprawdzić, czy sport oraz rekreacja ruchowa są w Polsce areną lub – według terminologii Bourdieu – polem rywalizacji o społeczne uznanie i wyróżnienie, w jaki sposób rodzice dokonują wyboru zajęć sportowych dla dzieci, jak postrzegają społeczny prestiż uprawianej przez dzieci dyscypliny, jaki jest według nich sens własnej i ich dzieci aktywności sportowo-rekreacyjnej, a także czy analiza postaw i zachowań rodziców i ich dzieci wobec sportu pozwala wnioskować o swoistej reprodukcji kultury fizycznej pomiędzy pokoleniami, czy można dostrzec jej klasowy charakter. W mojej pracy potraktowałem więc sport i rekreację ruchową jako element kapitału kulturowego, w który rodzice wyposażają swoje dzieci, sytuując je – świadomie lub nie – w przestrzeni społecznej, w której tradycyjne granice podziałów klasowych, opartych wyłącznie na różnicach ekonomicznych, ulegają stopniowemu rozmywaniu. Społeczeństwo polskie nie jest z pewnością społeczeństwem ponowoczesnym, w stosunku do którego moglibyśmy przyjąć założenie o całkowitym zaniku struktury klasowej. Jak zauważają na przykład Słomczyński i Janicka (2005, s. 163, 182) w tekście dotyczącym pękniętej struktury społeczeństwa polskiego okresu transformacji ustrojowej: „Gdy analizujemy podstawowe wymiary stratyfikacji społecznej – formalne wykształcenie, pozycję zawodową i zarobki – okazuje się, że różnice klasowe są znaczne i nie usprawiedliwiają retoryki antyklasowej”. Choć trzeba jednocześnie zauważyć, że − w przeciwieństwie do wielu krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych − w Polsce, w wyniku silnego naruszenia tradycyjnej struktury społecznej w okresie II wojny światowej oraz w PRL-u, struktura klasowa społeczeństwa uległa niewątpliwemu spłaszczeniu. PRL-u nastąpiło jej ograniczenie do klas robotników, rolników i inteligencji pracującej w wyniku likwidacji prywatnej własności środków produkcji, co doprowadziło do wyeliminowania klasy posiadaczy oraz niemal całkowitej likwidacji tradycyjnej klasy średniej (z niewielkimi ustępstwami na rzecz drobnego rzemiosła i produkcji oraz handlu produktami rolnymi, także − w latach późniejszych − w dziedzinie kultury fizycznej). Znana w socjologii struktury społecznej koncepcja tzw. śmierci klas, rozpropagowana przez Clarka i Lipseta (1991, s. 28), zakłada szybkie zmniejszanie się w kulturze euroamerykańskiej znaczenia pojęcia klasy opartego na różnicach ekonomicznych, na rzecz wzrostu znaczenia takich kryteriów podziałów społecznych jak: styl życia, styl konsumpcji i kapitał kulturowy. W badaniach własnych zwracałem uwagę na wyżej wymienione kryteria podziałów, ze szczególnym uwzględnieniem sportu i rekreacji ruchowej w czasie wolnym. Uznałem je za jedne z wielu dziedzin (pól) rywalizacji społecznej, na potrzeby której także nabywane są elementy ‘szlachectwa kulturowego’ (Bourdieu 2005/1979, s. 83), powiększane lub zmniejszane są zakresy dystansów społecznych oraz kształtowane klasowe gusty (czyli systemy schematów oceny) dotyczące tego, co i komu wypada czynić w czasie wolnym. W ten sposób własna aktywność sportowo-rekreacyjna rodziców lub ich dziecka mogłaby spełniać funkcje swoistej etykiety klasowej. Poza umiejętnościami sportowymi i wiedzą dotyczącą zasad rywalizacji (czyli kompetencji do uczestnictwa w sporcie i jego medialnej konsumpcji) elementami tej etykiety i przedmiotami konsumpcji będą sprzęt i stroje sportowe lub bezpośrednie uczestnictwo w wydarzeniach sportowych. Przy czym sport lub rekreacja ruchowa nie muszą być same z siebie (i traktowane w oderwaniu od innych produktów konsumpcji) dystynktywne. Baudrillard zauważa, że dopiero konstelacje produktów konsumpcji, „ich konfiguracja, stosunek do tych »przedmiotów« i ich całościowa »perspektywa« społeczna” (2006, s. 61) ma zawsze jakiś sens dystynktywny. Uprawianie sportu lub podejmowanie aktywności sportowo-rekreacyjnej w czasie wolnym umożliwia budowanie sieci kontaktów towarzyskich i pozyskiwanie kapitału społecznego. Wybór formy aktywności sportowo-rekreacyjnej oznacza także pośrednio wybór środowiska jego uczestników. Będzie to najczęściej środowisko społeczne, które dorośli lub rodzice w imieniu dzieci uznają za odpowiednie dla nich, uwzględniając ich wykształcenie, wykonywaną pracę, ocenę poziomu prestiżu społecznego itp. Poprzez wybór rodzaju sportu lub formy rekreacji ruchowej ludzie mogą też próbować włączać się w życie grup społecznych, do których aspirują. Wydaje się, że jest to ten sam mechanizm, który determinuje wybór szkoły dla dzieci − dla rodziców znaczenie ma i jakość kształcenia oferowana przez szkołę i pochodzenie społeczne pozostałych dzieci, uczęszczających do tej szkoły. Podobnie wszechstronne umiejętności sportowe dziecka, a zwłaszcza te, których nie naucza się w szkole i których pozyskanie jest kosztowne z racji konieczności wielu lat szkolenia, mogą być po Veblenowsku traktowane podobnie jak umiejętności gry na instrumencie (zwłaszcza bez intencji zostania zawodowym muzykiem) czy znajomość wymarłych już języków. Są to umiejętności ekonomicznie bezużyteczne i służące jedynie do umacniania dominacji jednych grup nad innymi, będące skutecznymi sposobami konsumpcji na pokaz. W ten sposób umiejętność jazdy na nartach zjazdowych, gry w tenisa, jazdy konnej czy żeglowania stanowić mogą (nawet w epoce dużej demokratyzacji tych sportów) wskaźnik pochodzenia z dobrego domu i ważny element kapitału kulturowego. Podobnym torem podążały rozważania Bourdieu na temat klasowych uwarunkowań sportu i rekreacji ruchowej oraz gustów Francuzów w tym zakresie przedstawione w Dystynkcji (2005/1979), do których odwołuję się w podrozdziale 1.5. Ludzie stale dokonują w życiu wyborów i dotyczą one także kultury fizycznej. Za jedno z zadań zorientowanego społecznie badacza kultury fizycznej uznaje się potrzebę opisu i zrozumienia logiki codziennych ludzkich działań oraz praktyk społecznych związanych z kulturą fizyczną. W mojej pracy spoglądam na wybrane aspekty tej dziedziny rzeczywistości z perspektywy wzajemnych relacji zróżnicowania społecznego i kulturowego poprzez pryzmat teorii społecznej Pierre’a Bourdieu. I choć obecnie jego teorie są także kontestowane i wskazuje się na pewne ich słabości (krytykę Bourdieu i związany z nią dyskurs opisuję w rozdziale 1.6), zastrzeżenia te nie powodują jednak, że znika ona z przestrzeni debaty socjologicznej. Przykładem tego mogą być licznie przywoływane w tej książce współczesne badania, w których testowane są jego założenia teoretyczne. Nadal jest też szeroko wykorzystywana w socjologii sportu i w naukach o kulturze fizycznej do wyjaśniania społecznego zróżnicowania uczestnictwa w sporcie i konsumpcji sportowej (np. MacAloon 1988; Moens, Scheerder 2004; Ohl 2000; Skille 2005; Skille 2007; Stempel 2005; Stempel 2006; Swanson 2009; Thrane 2001; Thrane 2001; Warde 2006; White, Wilson 1999; Wilson 2002) czy społecznych relacji w obrębie sportu i wychowania fizycznego, np. klasowych uwarunkowań postaw młodzieży wobec wychowania fizycznego (np. Koca, Atencio et al. 2009) lub doświadczeń i problemów osób niepełnosprawnych na lekcjach wychowania fizycznego (Fitzgerald 2005). Perspektywa teoretyczna Bourdieu stosowana jest także w pedagogice sportowej, w badaniach nauczycieli wychowania fizycznego i samego procesu ich przygotowania zawodowego (Physical Education Teacher Education [PETE]) oraz dominujących w tym polu przekonań dotyczących treści programów wychowania fizycznego. Dobrymi przykładami mogą być badania praktyk nauczycielskich stosowanych na lekcjach wychowania fizycznego w Szwecji (Redelius, Fagrell et al. 2009), nad postrzeganiem znaczenia nauczania poza salami szkolnymi (outdoor education), w procesie przygotowywania nauczycieli wychowania fizycznego (także w Szwecji: Backman 2008) lub praca Browna (2005) dotycząca Genderowego − męskiego profilu szkolnego wychowania fizycznego i jego odtwarzania w procesie szkolenia nauczycieli wychowania fizycznego w Anglii i Walii. W pewnym sensie odrębną grupę badań wykorzystujących różne elementy teorii Bourdieu, wpisujących się w zakres nauk o kulturze fizycznej stanowią analizy postawy wobec zdrowia i zachowań medycznych, wobec sprawności fizycznej czy własnej cielesności oraz ich społeczne uwarunkowania. Przykładem mogą być badania przeprowadzone wśród kobiet dotyczące ich postaw wobec zdrowia i sprawności fizycznej (także w nawiązaniu do ich doświadczeń wyniesionych z zajęć wychowania fizycznego w szkole) przedstawione w artykule Lee i Macdonald (2010), badania klasowych uwarunkowań stanu zdrowia mieszkańców Brytyjskiej Kolumbii w Kanadzie (Veenstra 2007) lub − bardziej bezpośrednio związane z problematyką niniejszej pracy, choć nieco starsze − badania Labergego i Sankoffa (1988) dotyczące związku pomiędzy aktywnością fizyczną, stylem życia i klasowym ‘habitusem cielesnym’. Poglądy Bourdieu − w dużej mierze dzięki jego książce Męska dominacja (2004/1998) − przywoływane są także często w analizach dotyczących płci kulturowej czy problemów kobiet sporcie. Zainteresowany tą problematyką czytelnik może sięgnąć choćby do przeglądowego tekstu Jakubowskiej (2009) lub prac Browna (2006) Thorpe’a (2009). Wątki tych rozważań pojawiały się w przywoływanej literaturze dotyczącej wychowania fizycznego i są obecne także w wielu badaniach dotyczących zdrowia i cielesności. Wskazując na znaczne zainteresowanie teoriami Pierre’a Bourdieu, należy podkreślić, że w wielu przypadkach ich wykorzystanie wiąże się z krytyką jego poglądów, w sytuacji gdy szczegółowe wyniki badań empirycznych ich nie potwierdzają. Ale to oznacza, że o ile traktowanie teorii Bourdieu jako wszechwyjaśniającej ogólnej teorii społecznej staje się z opisanych powyżej powodów trudne, o tyle zasadne wydaje się jej stosowanie do analiz społecznego zróżnicowania praktyk kulturowych w poszczególnych polach i w konkretnych kontekstach historyczno-kulturowych (np. Giulianotti 2005, s. 170). W samym zaś polu sportu istotne jest nie tylko to, kto jaki sport uprawia lub jakiemu sportowi kibicuje (choć są to także cenne informacje), ale to, jaki nadaje temu sens, jak ta praktyka kulturowa jest realizowana, w jakim kontekście społecznym występuje oraz z jakimi innymi elementami stylu życia i konsumpcji kulturowej się łączy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
E-book
W koszyku
Rekreacja ruchowa jest przez wielu badaczy uznawana za najważniejszy rodzaj rekreacji, o szczególnym znaczeniu dla życia i zdrowia człowieka. Autorzy monografii szczegółowo omówili teoretyczne kwestie związane z tą formą spędzania wolnego czasu, przedstawili stanowiska zarówno polskich, jak i zagranicznych badaczy oraz zaprezentowali wyniki przeprowadzonej w roku akademickim 2020/2021 wśród studentów Wydziału Ekonomicznego SGGW ankiety. Badania dotyczyły czasu przeznaczanego na uprawianie rekreacji fizycznej, motywacji i barier, a także zróżnicowania w podejmowaniu tego typu aktywności na poszczególnych kierunkach studiów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Całodobowy dostęp do pełnego tekstu elektronicznego, poza siecią Uczelni, wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do Wypożyczalni.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III Ka 55 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37164 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III Ka 48 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III Ka 54 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
U dołu strony tytułowej: Obsesja Doskonałości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37480 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie Naukowe / Towarzystwo Wydawnictw Naukowych Libropolis)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia przy pracach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. V M 69 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 37716 (1 egz.)
Czytelnia ogólna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. III G 156 Czyt. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Traditional sports and games in the contemporaty world : The new face of sport? / Bartosz Prabucki. - Newcastle upon Tyne, United Kingdom : Cambridge Scholars Publishing, 2022 - xii, 356 pages ; illustrations ; 22 cm
Includes bibliographical references and index.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. II 38288 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Weganizm na start : przewodnik po diecie roślinnej w sporcie / Emil Stanisławski, Marta Mikita. - Gliwice : Helion SA, copyright © 2020. - 191 stron : ilustracje kolorowe ; 25 cm.
Na okładce i stronie tytułowej: Septem (septem.pl).
Druk dwuszpaltowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Magazyn
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II 38000 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej